Hoppa av högskolan, nu!

Hejsan, det här är min första termin på ett program på universitet, men nu känner jag att jag vill hoppa av. Hur blir det då med de kurser som jag läser, alltså i ena kursen så har min grupp lämnat in den obligatoriska inlämningsuppgiften som jag deltagit aktivt i. Och i den andra kursen har vi bara en inlämningsuppgift som INTE är obligatorisk, men som kan ge 20 extra poäng som max. om man gör den bra/på rätt sätt, alltså att räkna in till slutpoängen. Alltså bra att ha om det går dåligt på tentan.

Men nu till frågan, vad händer med de uppgifterna om jag skulle hoppa av nu innan tentan? (För jag känner verkligen att jag inte kommer klara tentorna som är om 2 o 3 veckor och jag vill inte läsa vidare.) Alltså, kan jag då senare endast behöva skriva en tenta i de kurser jag läser nu, alltså inte behöva göra om de obligatoriska inlämningsuppgiften om jag skulle vilja börja läsa programmet senare, om något år igen, eller måste jag göra tentan nu?

För övrigt, hur meddelar man att man slutar läsa? Vad händer med mitt csn, hur meddelar jag dem, ringer jag eller kan det räcka med ett mejl?
Jag har endast tagit bidrag, alltså inget lån från csn. Hur gör jag sen för att fortsätta få lån om jag börjar läsa på nytt igen till våren? Är det bara skicka in så som jag gjorde tidigare?

/sofie
Sofie 2009-10-05 02:37

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-10-07
Hej
Vad du måste göra om du någon gång i framtiden vill slutföra kursen måste du ta med institutionen. Ta kontakt med studievägledaren.
Om du hoppar av måste du omgåend meddela CSN. Gå in på länken och se vad du måste göra. Om du har fått studiemedel(även bidragsdelen) för kurser som du sedan inte slutför kan konsekvensen bli att du antingen blir återbetalningsskyldig och/eller inte kan få fortsatt studiemedel.Jag tycker du först ska ta kontakt med csn för att kolla upp detta så du inte får problem i framtiden.
Hälsningar chris,www,syoguiden.com
http://www.csn.se/hogskola/anmal-andringar
Nora 2016-06-20

Hoppa av högskolan men ta igen den om några år, hur funkar det? 

Hej, jag läser på europaprogrammet på göteborgsunivesitet och har endast ett år kvar av utbildning. Jag har avklarat de två första åren. Men som mitt liv ser ut nu så kommer jag behöva flytta utomlands med min man eftersom han är fotbollspelare pch har fått ett kontrakt utomlands i tre år. Så jag funderar på att antingen ta uppehållsår från skolan eller bara hoppa av och läsa vidare det året så fort vi är tillbaka i Sverige. Hur funkar det egentligen? Kan man få uppehållsår i tre år? Om inte så hur går det till när man hoppar av så? Är det bara att söka de kvarstående kurserna senare när man vill läsa igen? Tillgodoräknas de kurserna man redan avklarat? Och hur gör man för att hoppa av, ska man kontakta universitet, och SCN eller är det bara att ej registera dig på kurserna?

Mvh

Nora 

Nora 2016-06-20

Hoppa av högskolan men ta igen den om några år, hur funkar det? 

Hej, jag läser på europaprogrammet på göteborgsunivesitet och har endast ett år kvar av utbildning. Jag har avklarat de två första åren. Men som mitt liv ser ut nu så kommer jag behöva flytta utomlands med min man eftersom han är fotbollspelare pch har fått ett kontrakt utomlands i tre år. Så jag funderar på att antingen ta uppehållsår från skolan eller bara hoppa av och läsa vidare det året så fort vi är tillbaka i Sverige. Hur funkar det egentligen? Kan man få uppehållsår i tre år? Om inte så hur går det till när man hoppar av så? Är det bara att söka de kvarstående kurserna senare när man vill läsa igen? Tillgodoräknas de kurserna man redan avklarat? Och hur gör man för att hoppa av, ska man kontakta universitet, och SCN eller är det bara att ej registera dig på kurserna?

Mvh

Nora 

Skriv kommentar: