Komma in på juristlinjen?

Hej!

Jag vill börja juristlinjen nu till våren men är osäker på om jag kommer in. Om jag inte kommer in finns det någon kurs jag kan söka som går att bygga på så det blir en hel juristlinje? Jag hade tänkt gå i Uppsala och nu till våren.

Mvh Jonas
Jonas 2009-10-07 02:37

Kommentarer:

Sss 2009-10-07
Juristexamen får man bara genom juristprogrammet. Men det finns kurser inom rättsvetenskap som man kan bygga på varandra till en examen, och så finns det några rättsvetenskapliga program. Men dessa vägar kan vara en aning krångliga när man tänker på jobb då vissa yrken kräver att man gått just juristprogrammet. Man får kunskaper inom juridik men kanske inte allt som man får med juristutbildningen... kan bero på vad för arbete man sedan vill söka. Är det inom domstolsväsendet så är det bara juristprogrammet som ger tillträde dit medan andra vägar kan leda till skatteverket, jobb med affärsjuridik etc.

Vart vill du plugga? Är det på ett lärosäte som också ger kurser i juridik/rättsvetenskap kan man testa att läsa det och sedan se om man kan tillgodoräkna det när man väl kommit in på juristprogrammet efter t ex att ha skrivit högskoleprovet...

Skriv kommentar: