Läkare 2010

Jag kommer om allt går vägen att ha 19,9 i snitt (ett VG) och 2.25 i meritpoäng och kunna söka i direktgruppen. Går det att säga något om möjligheterna att komma in på läkarprogrammet (i Linköping) med de siffrorna? Kommer högskoleprovet fortfarande användas för att skilja på de med samma betyg?
Jag skulle behöva en kvalificerad gissning för att veta om det finns någon möjlighet för mig att komma in. Om jag faktiskt har någon chans så behöver jag läsa in lite behörighet men det ska gå att göra innan jag får slutbetyget i vår. Annars så måste jag satsa på högskoleprovet och då kan jag lika gärna läsa in behörigheten efteråt.
Anna 2009-10-21 02:39

Kommentarer:

Robin 2009-10-21
se http://xn--lkarstudent-l8a.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=496
Många tycks tro att det kommer gå kring 22,0-22,5 men omöjligt för någon att avgöra-- men du har säkert rimlig chans i vart fall.. linköping är ej den svåraste skolan att komma in på.. kanske göra högskoleprov ändå dock?

""högskoleprovet kommer fortsätta användas som skiljekriterium precis som det gör idag.. kvalificerad gissning kan ingen göra... Chris tror ej vad jag har förtsått att det lär gå under 22,5, många på VHS tror dock det. Ca 2/3 - 70% har kompletterat sina 20,00, idrott räknas med för de som går ut nästa år, meritpoäng samt behörighet gör det svårt för """"icke-naturare"""" att komma in via direktlinjen o.s.v. ca 700 per år tror jag går ut med """"rent"""" 20,00 och sedan lär många söka sig dit ht 2010 vilket lämnar många platser """"lediga"""" för höga betyg vt 2011.. finns andra """"20,00 utbildningar"""" - handels, psykolog på vissa ställen, veterinär, tandläkare o.s.v. alla 20,00 söker sig i till utbildningar som är svåra att komma in på.. finns 6 läkarprogram.. utökning av platser på läkarprogrammet.. mycket att ta hänsyn till!""

är ej själv syo men sitter på 22,4 i direktgruppen så har läst i många forum/på studera.nu och liknande..
Robin 2009-10-21
*söker sig inte till utbildningar
Hhh 2009-10-22
va?? så nu har de höjt till 22.0??
hur i helvete ska man nu kunna klara...
så de som har runt 17-19 har ju då ingen chans alls, förutom Högskole provet :(
Sss 2009-10-22
Höjningen beror på de nya meritpoängen som kommer införas från och med antagningen till HT 2010. Då kommer det högsta man kan få bli bli lite mer än de 20,0 som existerar nu... De med dagens system har 18 19 kommer få mer konkurrens när de som kunnat få meritpoäng kan få upp till 22,5 poäng... så, ja... högskoleprovet är ändå en chans, kanske blir viktigare då betygen kanske inte längre håller, inte ens om man nu har 20,0 när det kommer nya sökande som kan få 2,5 poängs ökning när de samlat meritpoäng...

Men det blir intressant att se hur det kommer bli i praktiken när det kommer igång... de med upptentade betyg till 19 eller 20,0 (eller annan siffra) kommer ju att vara i en egen grupp och i direktgruppen kommer de kunna söka med de poäng de har utan de upptentade... och många verkar inte det vara som har upptentade betyg...
Sss 2009-10-22
Höjningen beror på de nya meritpoängen som kommer införas från och med antagningen till HT 2010. Då kommer det högsta man kan få bli bli lite mer än de 20,0 som existerar nu... De med dagens system har 18 19 kommer få mer konkurrens när de som kunnat få meritpoäng kan få upp till 22,5 poäng... så, ja... högskoleprovet är ändå en chans, kanske blir viktigare då betygen kanske inte längre håller, inte ens om man nu har 20,0 när det kommer nya sökande som kan få 2,5 poängs ökning när de samlat meritpoäng...

Men det blir intressant att se hur det kommer bli i praktiken när det kommer igång... de med upptentade betyg till 19 eller 20,0 (eller annan siffra) kommer ju att vara i en egen grupp och i direktgruppen kommer de kunna söka med de poäng de har utan de upptentade... och många verkar inte det vara som har upptentade betyg...

Skriv kommentar: