Omskolning?

Hej!

Jag undrar vad det finns för möjligheter för att omskola sig från gymnasielärare till förskollärare. Jag tog gymnasielärarexamen i juni 2006 och har under ett år vikarierat som på en gymnasieskola men nu ser framtiden dyster ut. Jag vill ha en trygg och säker anställning och vad jag förstår finns ett stort behov av förskollärare. Hur länge mäste jag studera för att bli behörig förskollärare? Vilka kurser ska läsas? Går det att läsa på distans?

Mvh

Jenny S
Anonym 2007-03-23 00:16

Kommentarer:

Anonym 2007-03-23
Detta är en fråga för studievägledaren på universitetets/högskolans lärarutbildning. Utbildningen till förskollärare är ju kortare men med annat innehåll, så vissa kurser behöver du säkert läsa in för att få ut en examen med inriktning på de yngre barnen.

Nu hör det till saken att vissa kommuner anser lärare behöriga bara de har en lärarutbildning, oberoende av inriktning. Facken håller helt klart inte med om detta. Och själv känner du dig troligen inte speciellt säker i din yrkesroll om du inte har adekvat utbildning. Men lika trygg anställning bör du väl ha om kommunen tillvidareanställer dig med de meriter du redan har. Kanske de sedan kan hjälpa dig med den kompletterande utbildning du behöver.

Skriv kommentar: