Hur får man studiemotivation

Hej! Pluggar just nu på en distansutbildning och jag hamnar alltid efter, sitter alltid sista dagarna med skolarbeten. Vet att detta inte är sunt och jag vill ändra mig, men HUR?! Jag sitter ofta och tittar på böckerna, nog för att jag bara läst 2 kurser som inte allt tilltalat mig, men nästa kurs tycker jag ska bli intressant har du något tips på hur jag ska göra för att öppna böckerna istället för att stirra på dem?
Hanna 2009-11-01 02:40

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-11-02
Hej
I många fall handlar bristande studiemotivation om dålig studieteknik. Alltså hur man ska lägga upp sitt läsande för att det ska bli effektekt. Självklar måste man också ha självdisciplin.Jag bofogar en länk om studieteknik där du förhopningsvis kan få lite tips.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Douglas 2009-11-02
Såg frågan och blev helt lyrisk. Äntligen kan jag få mig lite tips på hur jag kan få mina studier under kontroll tänkte jag. Men bara Hanna fick länken med tips om studieteknik. Kan vi andra också få den? snälla
Henke 2009-11-03
Jag vet vad dålig motivation känns som, och jag har inte heller alltid varit det stjärnskott jag hade önskat.

Nu läser jag en utbildning och det går utmärkt, och skillnaden mot förr är stor. Jag har märkt att jag min studieteknik är mycket bättre. Det handlar mycket om att man lär sig sortera ut den information som är viktig, och att man lär sig reda ut exakt vilka arbetsmoment man har framför sig och vad de kräver för insatser. Många studenter beskriver studierna som ett luddigt moln, och det är ett tecken på att man inte har koll på vad man ska göra, varav det är en bra idé att fokusera på att reda ut alla oklarheter kring det som förväntas av en.

Jag är personligt intresserad av det jag läser, men bara det faktum att jag känner att min studieteknik är effektiv gör studierna mycket roligare.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-11-03
Hej
Här kommer länken
http://www.studieteknik.info/default.asp?url=http%3A//www.studieteknik.info/rwdx/cache/startsida_791_XDDPL105425.asp
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com
Hanna (TS) 2009-11-03
Jag har läst massor om studieteknik men förstår inte hur jag ska kunna implementera det i mina studier. Ni kanske har misstolkat mig, jag får alltid bra betyg hur lite jag än läser och jag är duktig i skolan anser alla andra. Men detta tycker jag själv inte stämmer, anra säger att jag är kvicktänkt och super duktig men själv känner jag mig som ett fån. Vad ska man göra då? :S

Skriv kommentar: