Ang. de nya reglerna 2010

Hej!
""Jag funderarde på detta med förändringen med komvux ect. Hur blir det om jag tex. har läst samhäll får 20.0 men vill söka tekniskt på högskolan och då läser teknisktbasår. Då hamnar väl jag i """"komvuxkvoten"""". Hur svårt blir det då att komma in på tex. Chalmers eller KTH? Hur stor del av antagningarna kommer bli """"komvuxkvoten""""?""
MVH/Sofia
Sofia 2009-11-14 02:41

Kommentarer:

Syo 2009-11-15
Ja, du hamnar i den speciella kvoten för dom som har kompletterat.

""Platserna till en utbildning fördelas proportionellt utifrån antalet sökande i respektive grupp, därefter flyttas en tredjedel av """"komvuxplatserna"""" till """"direktgruppen"""". Anta att ni som kompletterat genererar 15 platser till en utbildning. Då får ni bara slåss om 10. De övriga 5 lämnas till direktgruppen.""

Men .. det finns en del grejer ...
1. Ibland finns basår med platsgaranti
2. Det är långt ifrån alla utbildningar på Chalmers och KTH som i dagsläget kräver 20,0 (men det är klart - ska du läsa teknisk design på Chalmers så ...).
3. 20,0 blir inte längre högsta, utan 22,5. Har du gått Samhälls med mycket språk kanske du fått ihop mer meritpoäng än en som gått Natur.

Det är oerhört svårt att som amatör sia om poängtal 2010. Man skulle behöva ett stort statistiskt underlag över hur många som har kompletteringsbetyg etc. Jag har inte sett någon gång att Högskoleverket eller VHS publicerat sådana beräkningar.
Cecila 2009-11-16
Hej! jag undrar om man kan läsa upp betygen på komvux, behöver i stort sett läsa upp alla betyg, gick ut skolan -93, så jag har dom ""gamla"" betygen. skulle gärna vilja bli socinom.

Skriv kommentar: