Att studera engelska vid SU?

Jag har gått ut gymnasiet i 2009 och fått sammanlagt 2550 gymnasiepoäng som slutbetyg. Jag sökte en utbildning på ett universitet direkt efter att jag tog studentexamen från gymnasiet. När jag fick ett besked från VHS att jag blev antagen till mitt första utbildningsval var jag väldigt glad och lättad eftersom jag kunde plugga något vid universitet som de andra vanliga elever men jag visste inte att detta utbildningsval skulle vara mitt största misstag i hela mitt liv.
(För er som är nyfikna på vilket ämne jag pluggade vid universitet, jag valde att studera kinesiska som mitt huvudämne vid Stockholms universitet.)

Ju mer jag pluggade kinesiska vid Stockholms universitet desto mer blev jag tveksam över mitt val av utbildning. Till slut bestämde jag mig för att avbryta mina studier i kinesiska och plugga något annat i nästa höstterminen. Jag funderar nu på att studera engelska språket på en högskolenivå i nästa höstterminen. Jag har alltid haft ett stort intresse för engelska men vågade inte välja det ämnet på grund av ekonomiska krafter att tjäna tillräckliga pengar att leva i framtiden.

Nu kommer jag fram till saken. Hösten 2010 kommer nya antagningsreglerna att börja gälla för antagningen till högskolor och universitet och jag är faktiskt mycket orolig för detta. De som redan har gått ut gymnasiet har mer nackdelar att komma in på någon särskild utbildning på ett universitet eller en högskola. Tycker ni att det räcker med mina betyg att komma in på utbildningar inom engelska vid Stockholms universitet utan problem, eller vad gäller det för mig? Jag är helt förvirrad när det gäller det nya antagningssystemet.  

Arbetsmiljö och säkerhet - VG.
Projekt och företagande - VG.
Engelska A - MVG.
Engelska B - MVG.
Engelska C - MVG.
Estetisk verksamhet - VG.
Fotografisk bild A - VG.
Idrott och hälsa - G.
Arbetssätt och lärande - VG.
Matematik A - G.
Mediekommunikation A - VG.
Mediekunskap - VG.
Naturkunskap A - VG.
Filmproduktion A - VG. (Lokal kurs.)
Filmproduktion B - VG. (Lokal kurs.)
Filmproduktion C - VG. (Lokal kurs.)
Filmproduktion D - VG. (Lokal kurs.)
TV Produktion - G. (Lokal kurs.)
Introduktion till media film - G. (Lokal kurs.)
Religionskunskap A - G.
Samhällskunskap A - MVG.
Samhällskunskap B - MVG.
Svenska A - VG.
Svenska B - VG.
Svenska C - VG.
Journalistik A - VG. (Lokal kurs.)
Journalistik B - VG. (Lokal kurs.)
Projektarbete - MVG.

Tycker ni att det räcker med mina betyg att komma in på utbildningar inom engelska vid Stockholms universitet i nästa höstterminen, eller vad har ni för åsikt?

*Jag funderar på att läsa Historia A och Matematik B på Komvux.

Tack på förhand. Ha en trevlig dag.
S8000 2009-11-19 02:42

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-11-19
Hej
Jag bifogar länkar så att du själv kan räkna ut dina betyg + se antagningspoängen(ht -09) för kurser till Stockhols universitet
http://www.vhs.se/sv/Varat-erbjudande/Allman-information1/Antagning/Meritvardering-i-betygsurvalet1/Slutbetyg-fran-gymnasieskolans-program-BG1/Slutbetyg/
http://www.su.se/content/1/c4/19/40/antstat_ht2009_u2.pdf
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: