Högskola i Sverige

Hej Chris!

Jag har en vän som nu är bosatt i Serbien men har tänkt att flytta hit till Sverige för att gå skola. Så jag undrar hur hon ska gå tillväga för att börja här? Finns det några regler och vad ska man tänka på?

Tack
Mimi
Mimi 2009-11-26 02:43

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-11-26
Hej
Om hon ska på högskolan ska hon ta kontakt direkt med högskolan för att få mer information om ansökan etc. Än så länge är det kostnadsfritt för utländska studenter. Eftersom Serbíen inte är med i EU så tror jag att hon måste begära upphållstillstånd för studier hos Migrationsverket. Jag kan också tänka mig att måste överstätta sina betyg till engelska.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Alina 2009-11-28
Hej!
Jag har en tjekompis som är bosatt i Ryssland och studerar ballet men vill gjärna fortsatta att gjöra detta i sverige.
Så nu undrar jag vart ska man väda sig till för att kunna få svar med detta. Själv vet jag inget om dans och har ingen aning om hur sånt funkar.

Mvh
Alina
Alina 2009-11-28
Hej!
Jag har en tjekompis som är bosatt i Ryssland och studerar ballet men vill gjärna fortsatta att gjöra detta i sverige.
Så nu undrar jag vart ska man väda sig till för att kunna få svar med detta. Själv vet jag inget om dans och har ingen aning om hur sånt funkar.

Mvh
Alina
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-12-03
Hej
Hon måste ju söka till någon balettskola om inte den skola hon går på nu i Ryssland har något utbyte med Sverige. Hon måste ta kontakt direkt med skolan för att höra om hur ansökan går till etc. Om hon kommer in måste hin ha uppehålllstillstånd för studier.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: