Magisterexamen och Bolognaprocessen

Jag är inte så insatt i magisterexamina, men eftersom Bolognaprocessen tydligen kommer att införa andra regler än de som gäller nu så undrar jag hur många poäng det måste skilja mellan magisterexamina (om man vill ta ut två stycken) inom det nya systemet? Har för mig att idag måste man ha två olika ämnen upp till d-nivå (80 poäng, alltså sammanlagt 160 poäng för två examina) + ytterligare ämnen (80 poäng, 160 poäng sammanlagt här också) och det måste skilja minst 20 poäng mellan examensbevisen. Stämmer det? Hur ser det nya systemet ut i så fall?
Anonym 2007-03-24 00:16

Kommentarer:

Anonym 2007-03-26
Hej
From 1 juli 2007 så kommer det finnas två examen på den s k avancerade nivån. Magisterexamen, 1 år och masterexamen 2 år.
Anonym 2007-03-26
Jo, jag vet att man kan ta en magister och en master, men jag vill ta två magisterexamina. Det jag undrar är hur många poäng som det måste skilja mellan två sådana examina? Jag har förstått att det är själva huvudämnet i examina som måste vara olika och sedan ytterligare 20 poäng. Stämmer det?
Anonym 2007-03-27
Hej
Jag förstår inte riktigt hur du menar och varför du ska ta ut två magisterexamen. Menar en enligt det gamla systemet och en enligt det nya? Skriv gärna och förklara
Anonym 2007-03-27
Eftersom det går att ta ut två kandidatexamina så tänkte jag att det kanske går att ta ut två magister också? Det är ju bra att ha två examina när man söker jobb. Jag kan ju inte ta ut två examina med till exempel engelska som huvudämne? Jag måste ha ett annat huvudämne, eller hur? Dessutom har jag hört att det måste skilja ytterligare 20 poäng mellan examina.
Jag kan ta ut en gammal och en ny, det spelar ingen roll egentligen. Jag undrar bara hur det nya systemet fungerar.
Anonym 2007-03-28
Hej
Mellan två examen på samma nivå måste det, som du skrivet, skilja minst 20 poäng i innehållet.
Jag återkommer med vad som gäller enligt det nya systemet.

Skriv kommentar: