Kombinera tvåårigt program med enstaka kurser?

Jag har hittat en utbildning på KTH som jag tycker verkar intressant (Byggproduktion 120hp). Dock skulle jag gärna vilja kompletera den tvååriga utbildningen med andra kurser, i bland annat organisation, ledarskap, ekonomi, språk och ytterligare kurser inom bygg för att bli mer intressant på arbetsmarknaden. Nu till mina frågor: Vad krävs för att jag ska kunna sätta ihop en examen? Kan jag räkna in de övriga kurserna i min högskoleexamen från byggproduktion eller kan jag få dubbel examen? Hur många poäng behöver man egentligen läsa för att få en högskoleexamen och behöver alla kurser tillhöra samma ämnesområde? Har försökt att sätta mig in i det hela själv, men får inte riktigt någon rätsida på det hela med tanke på alla förändringar som sker nu till hösten -07.
Tacksam för svar!
Anonym 2007-03-27 00:16

Kommentarer:

Anonym 2007-03-27
Hej
Efter din högskoleexamen kan du välja att bygga på den och ta ut en ny examen. Du kan ta en genrell examen på antingen kandidatnivå(grundnivå) eller generell examen på magister- eller masternivå.
En kandidatexemn är 3 år, magister 4 och master 5.
Det finna krav för de olika examen på ett visst antal poäng i fördjupning och frågan i ditt fall är om din 2-åriga utbildning innehåller vad du behöver.
Gå in på länken och läs på sid 2-5 vad KTH skriver om den nya examensordningen.
http://polyfe-1.sys.kth.se:8080/polopoly_fs/1.1946!lokal_examensordning_2007.pdf
Anonym 2007-04-14
120 poäng är tre år om de inte ändrat systemet på sistone.
Det är många som klarar av högre studietakt än den vanliga. Du kan ju t.ex. läsa extra på halvfartskurser (som ofta går på em/kväll) eller distanskurser. 10 per termin ses som helt ok.
Sussi 2008-03-05
Det är nytt poäng system nu, poäng är bytt mot högskolepoäng (hp). 120 poäng är tre år och 120 hp (högskolepoäng) är två år.

Skriv kommentar: