Psykologprogrammet

Hej
Jag vill som sagt jobba med barn, gärna inom psykologi och beteendevetenskap eller något sådant. Jag har superkassa betyg från gymnasiet, ett samlats betygsdokument. Nu i vår så ska jag utbilda mig läsa upp mina betyg på komvux. Jag ska läsa kurspaketet Barn och Fritid (A+B+C-nivån) Detta kommer att ta 1,5 år och det ger 1350p, sen så är det kärnämnen på 600p, vilket ger mig 400p till övriga ämnen för att få ett slutbetyg på  komvux. Som övriga ämne så tror jag att jag ska läsa Sh B+C, Ps B+C och ev. Hi A. Jag vill komma in på psykologprogrammet och det krävs ju 20.0, och det är det jag eftersträvar. Jag kommer dessutom läsa upp mina kärnämnen till MVG, och tror att det kommer att vara piece of cake då min dåliga gymnasietid berodde på lathet. Kan min plan fungera, förutsett att jag får MVG i allt. Jag menar, kan man läsa till barnpsykolog trots att man har läst BF. Finns det någon chans att man kommer till på utbildningen då man pluggat upp betyget, hur är konkurransen till platserna i kompletteringsgruppen?
Tacksam för svar!
Snuttan 2009-12-16 02:46

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-12-18
Hej
Visst kan din plan fungera. Om du kommer in eller ej hänger på vilka betyg du får. Under tiden du läser på komvux kan du också skriva högskoleprovet. Om du läser alla kurser på komvux och inte tar med dig något från gymnasiet så kommer du att prövas i direktgruppen. Det är också viktigt att du skaffar dig så många meritpoäng som möjligt. Eftersom det är så höga antagningspoäng till psykologprogrammet så är meritpoängen viktiga. Det får du genom att läsa mer matte, engelska, språk och fördjupningskurser. Om du vill ha maxpoäng kan du läsa En A+B, Ma C, Ps A+B och Sh B. Det är ingen nackdel att du har läst BF.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: