Psykologprogrammet efter Komvux?

Hur stor chans (även om den är liten) är det att man kommer in på psykologprogrammet om man har läst upp sina betyg till 20 på Komvux? Å hur stor chans är det att man kommer in på programmet via fhsk-kvot? Nån som har kommit in på upptentade betyg/fhsk-kvot som vill dela med er av eran erfarenhet?
Loppan 2009-12-18 02:46

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-12-18
Hej
Läser du upp dina betyg till 20,0 och skaffar dig max meritpoäng så har du goda chanser att komma.
Om det är många i den urvalsgrupppen som har 20,0 + max meritpoäng så antar jag att de lottar platserna så du får kanske söka fler gånger.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sara 2009-12-22
Hej
Jag har förbrukat alla 120 veckor av studie med studiemedel från csn ,men behöver läsa en termin till för att få slutbetyg.hur kan jag få flera veckor till studiemedel eller hur kan jag finansera terminen.
Glad hälsningar
Loppan 2009-12-23
Nja, jag är inte säker om det skulle funka. Jag har för mig att man får studiemedel för 120 veckor på A-nivå (asså på gymnasienivå) Så kan man få studiemedel på B-nivå(högskola/universitet) i max 6 år. De flesta programmen på högskola väl 5 år, vilket gör att du har 1 år av fri studier på högskolenivå som du kan studera vad du vill. Om jag vore du skulle jag väl ta och studera på en kurs på högskolan på distans (utnyttja studiemedel på B-nivå), medan du studera färdigt på komvux. Sen får du verkligen kämpa för att klara dina högskolestudier på 5 år, utan att ta nåt sabbats år eller så. Jag är inte så insatt, men jag tror att man kan göra så. Hoppas det löser sig!
Sara 2009-12-28
finns det ingen som kan ge mig ett svar här eller ?
Ewa 2010-01-18
Ett sätt kan ju vara att studera på deltid samtidigt med arbete eller a-kassa. Om du studerar medans du har a-kassa måste du först få ett godkännande från dom.

Skriv kommentar: