Översättningsprogrammet behörighet

Hej, jag har haft galet svårt att komma på vad jag vill plugga efter gymnasiet. Jag älskar engelska, så till slut kom jag fram till Översättningsprogrammet på uppsala universitet, men jag förstår bara inte helt behörighetskraven... tänkte att någon kanske kan hjälpa mig att tolka?? Vad exakt är det jag ska studera innan, ett helt år med t.ex svenska och engelska om jag vill ha de två språken som min grund eller?

Så här står det.

Kandidatexamen, 120 p/180 hp, med svenska eller ett av de aktuella källspråken som huvudämne. För behörighet krävs också minst 40 p/60 hp i svenska om källspråket är huvudämne eller minst 40 p/60 hp i källspråket om svenska är huvudämne. Tidigare gällande bestämmelser för ansökan (40 p i källspråket och 40 p i svenska, totalt 80 poäng) gäller parallellt under en övergångstid om minst tre år.
Johan 2009-12-20 02:46

Kommentarer:

Sussi 2009-12-21
Du ska ha antingen ha 90 hp i svenska eller engelska (ditt källspråk, 1 1/2 års studier). Det är krav för kandidatexamen och sen resten 90 hp (så det blir 180 hp tillsammans). I det ska det vara minst 60 hp (ett års studier) i svenska (om du väljer engelska 90 hp) eller engelska (om du väljer svenska 90 hp).

Det andra är för de som började studierna innan 1 juli 2007 och då är inne i det gamla systemet med poäng istället för högskolepoäng (p istället för hp)

Skriv kommentar: