prövas i både kompletteringsgrupp och direktgrupp med de nya reglerna?

Hej,
jag gick ut gymnasiet 2007, gick samhäll-samhäll och fick godkänt i precis 2250 poäng av mina kurser (dvs. grundl. behörighet.)
jag har nu till hösten 2010 tänkt söka in till universitetet och funderar lite över hur man prövas i diverse grupper när man söker in.
jag har tänkt söka
1.sjuksköterskeprogrammet
2.socionomutbildning

nu är det dock så att jag har IG i Ma B, vilket är ett behörighetskrav för sjuksköterskeutbildningen. ska läsa upp den kursen på distans nu innan jag söker men detta innebär väl att jag isåfall prövas i kompletteringsgruppen?
då undrar jag hur det blir när jag söker socionom i andra hand, då mina betyg kanske inte räcker för sjuksköterskeprogrammet, kommer jag prövas i kompletteringsgruppen även då, eller direktgruppen?
prövas jag endast i kompletteringsgruppen, vilken har mindre platser så känns det ju ganska dumt att ens söka sjuksköterskeutbildningen..vilket jag isåfall måste veta nu innan jag ska söka..
isåfall kan man ju lika gärna strunta i att läsa upp betygen liksom, och ha större chans att komma in på socionom?

ska väl tillägga att jag gjort högskoleprovet också, fick 1.0, men vet inte hur det resultatet räknas om man hamnar i kompl. gruppen? räknas det med då också så man söker både på betyg och HP eller?

tack!
Jouni 2010-01-03 02:47

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-01-04
Hej
Du kommer att prövas i kompletteringsgruppen för både sjuksköterska och socionom eftersom eftersom båda programmen kräver Ma B. Det är endats till de program som inte kräver Ma B som du pröva i direktgruppen.
Högskoleprovet är en egen urvalsgrupp och påverkas inte av upplästa betyg.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Sara 2010-01-04
om man har läst upp Ma B så kommer alltså ändå högskoleprovet räknas då eller..?

var ju i princip samma fråga jag sökta svar på, men på Lnu dit jag tänkt söka krävs inte MaB för socionom

Skriv kommentar: