Civilekonom eller kanditat - igen

Hej!

min fråga är lite lik de andra som ställts om civilekonom vs kandidatexamen. Står nämligen i valet och kvalet att jag ska byta lärosäte efter 1 år på civilekonomprogrammet men vet inte om jag ska hoppa på fristående och läsa kandidat+master på 4 år eller börja om på ett civilekonomprogram på 4 år. Båda tar lika lång tid så jag undrar om det finns någon skillnad i t ex utsikter på arbetsmarknaden som skiljer beroende på vad jag väljer. Hur viktigt är själva civilekonomprogrammet i arbetslivet mot ekonom+master? jag har ju lite inblick i vad civilekonomprogrammet innebär nu efter ett år men finns det någon konkret skillad på kandidatexamen+master? Jag tycker det ser ut som om man läser väldigt lika ämnen till en början...Vore otroligt tacksam för svar!
Sara 2010-01-20 02:50

Kommentarer:

Sabina 2010-01-23
kandidat-master tar (3+2) tar 5 år.

Kandidat + magister (3+1) tar 4 år.
Sss 2010-01-23
Läser man till kandidatexamen som fristående kurer kan man läsa lite dubbla kurser och på det sättet nog också få kandidatexamen på sådär två år och då blir det kandidat 2 år (med poäng motsvarande 3 års studier) + master 2 år = 4 år
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-01-24
Hej
Civileknomprogrammet har i regel mer kontakt med arbetslivet i form av praktik, examensarbete etc. Därför kan det vara lättare att redan under utbildningen knyta kontakter inför framtiden på ett civilekonomprogram. Men det beror också på vilken typ av arbete du vill ha efter utbildningen och vad de olika programmen erbjuder.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Daniel 2011-07-18

Hej

Jag undrar om man fortfrande är behörig att söka de jobb/platsannonser som söker efter utbildade civilekonomer om man har gått en kandidat (3år)+ Master 2 år.

Skriv kommentar: