Internationella Juridiska Studier

Hejsan!
Jag heter Dana och har några frågor angående att studera juridik. Jag funderar på att studera juridik men planerar på att bosätta mig och arbeta utomlands. Men juridikutbildningarna här i Sverige är inriktade på svensk lag och rätt, utifrån det jag har förstått, vilket gör det svårt att kunna arbeta i något land förutom Sverige. Det verkar inte finnas någon internationellt inriktning (endast europainriktning vid Lindköpings univeristet). Därför undrar jag, Hur ska man gå tillväga för att få en juridisk utbildning som fungerar i utlandet, tex Europa och USA? Ska man läsa juridik 4.5 år vid högskola här i Sverige, och sedan komplettera studierna med vidare utbildning i det land där man vill arbeta? Eller måste man läsa hela utbildningen utomlands?

Jag är mycket tacksam för svar :)!
Dana 2010-02-17 02:55

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-02-18
Hej
Om du vill jobba inom rättsväsendet så bör du läsa utbildningen i det land som du sedan vill jobba i. Du kan läsa programmet i Sverige men ändå jobba internationellt inom t ex svenska företag utomlands, folkrätt, UD, FN eller EU:s institutioner. Det finns också stora möjligheter till jobb utomlands inom t ex affärs- och skatterätt.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: