Högskoleprovet + Reducerat slutbetyg/eller samlat betygsdokument

För oss som gick ut gymnasiet år 2003 fanns det en studie taktik som lät oss driva företag på sidan av, dvs. att skriva MVG på 1800 poäng, men lämna 500 poäng åt IG eller sträck (för att senare läsa upp dessa på komvux för att nå 20,0)
  Jag är osäker på om mitt betygsdokument är ett reducerat naturvetenskapligt slutbetyg eller bara ett samlat betygsdokument, min fråga är då, praktiskt eller teoretiskt - jag har 2,0 på högskoleprovet, men saknar 500 poäng (som antigen är IG eller ett sträck) för behörigheten till högskolan (enligt de nya reglerna). Hur skapar jag behörighet? Vem vänder jag mig till? Är det så enkelt att jag kan läsa upp vilka ämnen som helst på komux, tills dess att jag når 2300 Godkända poäng, eller tvingas jag läsa upp exat de ämnena jag strök på eller satte ett IG på då jag gick gymnasiet?
  Eller tvingas alla vi som har samlat betygsdokuemt eller ett reducerat slutbetyg ut ur landet, för att köpa oss förbi betygsköerna utomlands?
 Liknande frågor har ställts tidigare i forumet, men utan någon konkret väg att gå.
Robert 2010-03-13 02:59

Kommentarer:

Chris Wigh 2010-03-14
Hej
Om du har ett slutbetyg så står det på dokumentet om det är reducerat. Om det står att du har ett samlat betygsdokument så är det inte reducerat. Vänd dig till komvux för att läsa så att du får ett slutbetyg.. Om du har ett samlat betygsdokument måste du  läsa så att du når upp till 2350 poäng. Du kan själv välja vilka kurser från det samlade betyget du vill ta med. Kärnämen måste alltid vara med.Det är viktigt att du gör detta snarast eftersom betyg som är äldre än 8 år inte får föras över till ett komvuxbetyg.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: