Studera franska efter ett år i Frankrike

Hej!

Jag jobbar just nu som au pair i Frankrike där jag även pluggar franska. Under gymnasiet läste jag både steg 3 och steg 4. Här pluggar jag på nivån B1 och lever i en helfransk familj.

Hur går det till att söka språk på högskola?
Måste jag läsa Franska A först eller kan jag välja den nivå som är mer lämplig för mig(Jag tror jag kan mer än den som läst steg 3)? Och hur vet ajg vilken nivå jag ska söka?

Tack på förhand!
Sanna 2010-03-16 02:59

Kommentarer:

Sss 2010-03-16
Det brukar vara A-nivå som gäller om man inte läst något som motsvarar det. Men kontakta högskola/universitet du är intresserad av och hör efter om de har någon möjlighet till validering av dina kunskaper. Det ingår bla studier i litteratur och kultur i språkkurser på universitetet, så det är inte säkert att du kan annat än att läsa A-nivån. Men om du kan en hel del franska innan kursen så kanske det går som en dans utan större ansträngningar för att du redan kan franska på hög nivå efter året som au pair?
Sss 2010-03-16
Om den kurs/utbildning i franska som du nu pluggar kan tillgodoräknas som A-nivå i franska i Sverige så kan du kanske börja med B-kursen. Men kontakta lärosäte du är intresserad av och fråga. Berätta då vad det är för kurs i franska som du läser.

Skriv kommentar: