Vilse

Hejsan, jag tog studenten inom hotell och restaurant 2009. Men att jobba inom restaurant verkar inte vara min grej. Just nu läser jag engelska b och matte c för att jag har hört att man behöver dessa behörigheter för att komma in i högakola/Universitet. Jag har funderat på att läsa vidare inom Medicin. Det verkar jag falla stark för. Jag läste att de fanns något som heter Receptarieprogrammet i GBG och ett annat Apotekstekniker i Sthlm. Vad är det för skillnad och hur ska jag gå till väga för att komma in i kursen?

(Läste om att de fanns basår i GBG. men jag tvilar stark på att jag kommer att komma in, ska jag läsa enskilda kurser?)
Hjälp :/
Lishan He 2010-03-22 03:00

Kommentarer:

Sussi 2010-03-22
Receptarieprogrammet är en yrkesutbildning på universitetet som är på 3 år. Ämnen man läser är bla farmaci, kemi och cellbiologi. Man behöver matte d och någon kurs (b, kanske bara a i något) kemi, biologi plus fysik för att bli behörig dit.

Apotekstekniker är ingen universitetsutbildning utan finns som ky/yh och är på sådär 1 1/2 år. I utbildningen läser man bla om egenvård, företagsekonomi och medicinsk grundkurs. Man behöver bla matte a och naturkunskap a och b för att bli behörig till utbildningen.

Skriv kommentar: