journalistik

Hej!
""Jag vill bli frilansjournalist och har problem med vad jag ska välja. Är främst intresserad av resor och äventyr samt av mänskliga rättigheter och fattig- och biståndsfrågor i """"tredje världen"""". Är det bäst att rikta in sig på det man är intresserad och sen komplettera med något år journalistiskt skrivande eller är det bättre att gå en fullständig journalistutbildning? Har också svårt att bestämma mig för om jag vill gå på universitet eller folkhögskola... Och sist men inte minst skulle jag allra helst studera utomlands, men är osäker på om det är för svårt att läsa journalistik utomlands då det krävs att språket är väldigt väl utvecklat skriftligt.""
Många frågor i en, tacksam för svar! MVH
Linn 2010-03-23 03:00

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-03-23
Hej
Det är svårt att få jobb som journalist eftersom det finns ett överskott på utbildade journalister och få jobb att söka. Man kan blir mer eftertraktad som journalist om man har riktat in sig inom ett visst område samtidigt som jobbtillfällena blir mindre.
Många journalister frilansar så man bör ha fördjupade kunskaper i det man skriver om ifall man ska kunna sälja sina artiklar. Den folkhögskoleutbildning som är bäst ansedd inom kåren är Skurups journalistutbildning.
Gå in på länken och titta på de lediga jobb som idag finns för journalister På så sätt kan du du bilda dig en uppfattning om vilken kompetens som efterfrågas
http://www.jobrapido.se/?q=journalist
Hälsningar Chris,syoguiden.com

Skriv kommentar: