Hur ska jag bäst gå tillväga?

Hej! Jag har funderat jättelänge på vad jag ska läsa och vad jag vill jobba med. Började läsa en 4-årig högskoleutbildning i höstas, men det kändes inte rätt när jag väl började så jag hoppade av, dels pga själva programmet som kändes fel men även för att jag blev tvungen att flytta. Utbildningen var i en annan stad, då det inte finns något utbildning här där jag bor. Men nu har jag alltså funderar hur länge som helst på vad det är jag vill göra och det ända jag vill är att jobba med djur. Antingen som ex veterinär eller djursjuksköterka. Men det kommer jag aldrig ha någon chans att komma in på då jag inte har nog bra betyg och att jag då även måste flytta. Förstår ju att jag måste flytta för att kunna läsa en utbildning, men jag är inte psykiskt stark för att flytta själv till en plats där jag inte känner någon annan så det är nog där det största problemet finns egentligen. Jag har även gjort en massa yrkestester för att se om något alternativ skulle komma upp, men ingenting verkar intressant. Har du några tips på vad jag ska göra för att komma på vad jag vill göra? Jag har tittat på alla distansutbildningar som finns, men inget verkar intressant, ska jag bara välja det som ger mest jobb och sen efter den utbildningen bestämma mig för vad jag ska göra? Jag sa upp mitt jobb och sålde min bostad i höstas då jag som sagt trodde jag skulle trivas och klara av utbildningen, så just nu så bor jag hos familjen och är arbetslös så jag måste nog börja plugga då det verkar omöjligt att få jobb. Och då anmälningstiden snart går ut så börjar det kännas lite stressigt då jag inte vet vad jag vill..

Hoppas du kan ge några tips!
MVH/ Sanna
Sanna 2010-03-30 03:01

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-03-30
Hej
Jag tycker du ska boka en tid med en studievägledare inom vuxenutbildningen. Där kan du hjälp med att hitta rätt utifrån dina intresssen och förutsättningar. Om det finns en högskola där du bor eller i närheten kan du även där boka tid med en studevägledare.
Ett tips jag kan ge dig är att även titta på utbildningar inom Yrkeshögskolan. Det är kortare utbildningar som är mer praktiskt inriktade och där en del av utbildning görs på en arbetsplats. Gå in på länken och läs mer
http://www.yhmyndigheten.se/
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: