Undrar om jag verkligen förstått detta rätt...

Hej!

Jag är en snart 24 årig tjej som tog studenten 2005 med en naturvetenskaplig inriktning.
Har studerat och jobbat sedan dess, men nu vill jag komma in på en längre utbilning på Universiet och blev lite smått förvirrad då jag läste de nya reglerna på studera.nu.
Undrar bara, när det gäller meritpoäng: många av de kurser som anses meriterande, har jag ju läst i min Naturvetenskapliga inriktning. Men då de ingick i mina 2500 poäng, så kan jag inte tillgodose dessa som meritpoäng?!
Vad har detta för konsekvenser för mig nu när jag söker till Universitetet?
Kommer jag sjunka ännu längre ner, och få det svårare att komma in, än föregående år??
Hade hoppats på djursjukvårdar-utbildningen i Skara, men mina betyg räcker inte till som det är nu. Kan hoppas på mitt HP-resultat, men vet inte hur dessa nya regler påverkar mig alls.

Och, kan man nu tillämpa arbetslivserfarenhet?
Vet att det var borttaget, men läste lite om att man kunde tillgodose sig det. Har varit tillsvidareanställd i över 2 år.

Verkligen tacksam för svar, för jag har ingen aning om vilken strategi jag ska använda i valet HT-2010.

Hälsningar, Emmy.
Emmy Karlsson 2010-03-31 03:01

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-04-05
Hej
Kurser som ger meritpoäng är inte kurser som man läst utöver 2500 poäng utan det är kurser som ingår i slutbetyget. En kurs kan alltå både räknas in i meritvärdet och ge meritpoäng. Arbetslivserfarenhet räknas inte längre med vid meritvärdering. Vissa högskolor kan tillämpa alternativt urval och då räkna med det men det är ovanligt.I så fall framgår i utbildningsinformationen.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: