Skicka in betyg, trots att...

Hej! Jag går i trean och tar studenten i år. Jag har anmält mig till högskolan via studera.nu och undrar nu om jag behöver skicka in mina betyg själv också.

Saken är den att min skola är ansluten till den nationella betygsdatabasen, men skolan har bett mig att skicka in dem själv också eftersom det är första året skolan håller på med det nu när det är nya regler, så det är lite osäkra. Så om jag gör det och skolan också gör det, kommer det att skapa problem på något vis?

""Jag undrar också om det isåfall bara är att kryssa för """"Jag kompletterar med handlingar från pågående studier: svenskt slutbetyg från gymnasiet/gymnasial vuxenutbildning, folkhögskoleintyg, intyg över behörighetsgivande basårsutbildning, övrigt senast sista kompletteringsdag, 21/6 """" och skicka in en kopia av det betygsdokumentet(som nu är betygsdokumentet+samlade betygsdokumentet i ett enligt vår skola) till antagningen? Jag är lite rädd för att jag kommer handla i kompletteringsgruppen, eftersom det står """"kompletterar"""" och """"kompletteringsdag"""" så mina uppgifter kanske missuppfattas, finns det någon risk för det?""

Tack på förhand!
Från en mycket förvirrad trea
J 2010-04-12 03:03

Kommentarer:

Sss 2010-04-13
Bättre ta det säkra före det osäkra. Om du skickar in kopia på betyget och det samtidigt går att få tag på genom nationella databasen, kommer det bara bli att det kommer in två gånger, men registrering av meriten sker ändå. Vill man komplettera med handlingar efter sista ansökningsdagen kryssar man i rutan ""jag kompletterar med handlingar från pågående studier..."" innan sista kompletteringsdag.

Sista kompletteringsdag och komplettering av handlingar har inget med kompletteringsgruppen om man läser på gymnasiet. Det skulle vara om du t ex skulle läsa till en kurs efter gymnasiet på komvux och komplettera med de handlingarna innan sista kompletteringsdagen. Då skulle du kunna hamna i kompletteringsgruppen. Men om du nu går gymnasiet som är behörighetskrav för högskolestudier så är denna komplettering till för att få din behörighet till högskolan styrkt med dokument, men att det kan komma till vhs först efter sista anmälningsdag 15/4

Skriv kommentar: