Astronaut/Astronom/astrofysiker

Hejsan!
jag undrar bara vad det krävs för att bli en astronom/astrofysiker, jag är väl medveten att de båda yrkena skiljer sig åt men är nyfiken på vad som krävs för att bli någonting inom just de området.

Sen är jag väldigt nyfiken på hur man kan bli en astronaut ?

mvh Robin Lindström
Robin 2010-04-26 03:04

Kommentarer:

Sue 2010-04-27
Christer Fuglesang är i grunden docent i partikelfysik som sedan byggts på med behörighet att åka ut i rymden, gick någon utbildning för det hos NASA. Första steget för att kunna bli astronaut är minst 3 års universitetsstudier i tex fysik eller någon ingenjör. Sen kan man söka sig vidare till utbildning hos tex NASA.

Astronomer har astronomi som huvudsaklig inriktning på sin utbildning. Det är vetenskap om himlakroppar och universum och finns kandidatutbildning inom astronomi på många lärosäten, bland annat Stockholms universitet och Uppsala. I fysikprogram kan man också ibland välja kurser inom astronomi. Astrofysik är en gren inom fysik som studerar bland annat fenomen i universum, stjärnor och galaxer. Astrofysiker forskar och arbetar med sådana frågor.
Hannah 2014-02-08

Hej, jag är intresserad av att läsa astronomi/astrofysik (på masternivå) och undrar vad det finns för arbetsmöjligheter för det efter att man har studerat klart, antingen här i Sverige eller utomlands? Jag vill bara inte studera i 5 år eller mer och sedan riskera att inte få något jobb.

Hoppas någon kan svara på min fråga! 

/Hannah

Skriv kommentar: