Hur fungerar de med basår?

Hej, har tänkt att läsa ett naturvetenskapligt basår på göteborgs universitet eller lunds universitet för att kunna söka in till läkarprogrammet. Hur fungerar det med betygen? Kan man söka läkarprogrammet var som helst eller måste man söka på det universitet man läste basåret?
kommer man få g vg och mvg som i gymnasiet?
Hoppas på svar!
tack på förhand!
Mvh Victoria
Victoria Brännmark 2010-05-04 03:05

Kommentarer:

Tinde 2010-05-05
Hej! På basåret blir du Godkänd eller Icke Godkänd, det ger dig enbart behörigheten. Du kommer söka med dina gymnasiebetyg.

SCORE för mig som gick omvårdnad, att prestera 20,0 på omvårdnad har inte riktigt varit samma ansträngning som det hade varit att prestera 20,0 på natur (har gått båda linjerna). Orättvist kanske men så är det :-) (+ att jag får mängder av meritpoäng) Så det är verkligen ett tips om du inte känner att du vill läsa natur på gymnasiet. Dessutom är den erfarenheten du kommer ha som uska meriterande (om du söker t.ex. PIL på KI)

Kan inte tänka mig att du måste läsa på samma universitet, det vore väldigt konstigt. På vissa skolor kan man ju få garantiplats på vissa utbildningar om man läser ex basår på deras skola innan, men det finns ju inga såna platser på läkarprogrammet nånstans ändå, så du borde ju kunna läsa var som helst. Huvudsaken är ju att du har läst det, inte vart du läst det...  

mejlade med studie- och vägledningscentrum i gbg om detta för ett år sen, vet inte om det har ändrats men tror inte det.

Skriv kommentar: