Statsvetenskap eller inte?

Jag är snart färdig med en kand. i statsvetenskap, har där utöver läst tyska, östeuropakunskap, men det känns inte som en attraktiv utbildning i arbetslivet, även om man fortsätter på masternivå.

Jag har därför börjat fundera på om jag skulle läsa en ekonomexamen (eko.kand, el. civ.eko). Tror någon att de skulle vara en bättre väg.

Eller ska jag hellre fortsätta med statskunskapen (masternivå) och komplettera med ett språk istället.
Metrak 2010-05-10 03:06

Kommentarer:

Mee 2010-05-10
Det kan bero på vad du vill göra efter studierna. Vad skulle du vilja jobba med? Vill du arbeta med siffror, budget, revision, redovisning och marknadsföring, kan ekonomutbildning vara bättre än statsvetenskap. Men om du vill arbeta inom kommun, landsting eller kanske inom eu, kan statsvetenskap vara mycket bra. Skriver du masteruppsats på något företag, organisation eller annat, kan du får kontakter som sedan kanske kan bli jobbmöjlighet. Att statsvetenskap känns som mindre attraktivt kan ha att göra med bristen på direkt koppling till arbetsmarknaden, att det är svårt att veta direkt vart man får användning av det. Det finns inget riktigt som säger att statsvetenskap leder till dessa typer av arbeten och då kan det kännas som mindre attraktivt. Men med många utbildade inom ekonomi kan det också bli så inom det också

Skriv kommentar: