Life Coach

Vilken utbildning är bäst att läsa om man vill bli s k ""life coach"". Kommer inte in på psykolog. Beteendevetarprogrammet? Socionomprogrammet? Socialpsykologiprogrammet? Annat?
Anonym 2007-04-11 00:19

Kommentarer:

Anonym 2007-04-11
Kanske kan definiera litet bättre vad jag menar:
""Jag känner liksom att jag har ett slags kall att hjälpa människor att må bättre, få bättre kvalitet på sina liv osv. Få dem att """"tänka rätt"""" på ett konstruktivt sätt. Och inte nödvändigtvis genom att sitta och prata med människor en och en som psykologer gör, utan kanske hålla föreläsningar, skriva böcker osv... Jag är mycket intresserad av psykologi. Läser mycket böcker i ämnet. Många s k """"självhjälpsböcker"""". Pedagogik verkar också intressant. Jag är medveten om att det inte finns nån rak väg att gå för att bli en sån och att jag säkert får kämpa och gå min egen väg, men vilken utbildning skulle passa bäst att gå tror ni?""
Anonym 2007-04-13
Hej
""Det kanske inte är någon direkt svar på din fråga. Jag har en kompis som nu studerar psykolog i England och han hade ca 14 i snitt och kom in i år. Om du är verkligen intresserad så tycker jag att du ska fundera om du ska studera utomlands
Anonym 2007-04-14
Alla förslag du själv ger verkar relevanta. Inom de områdena finns ju en uppsjö av olika program. Jag kan också tänka mig att till listan lägga studievägledare och kanske präst om du har en tro på Gud. Med tanke på att du vill hålla föredrag och skriva böcker så se till att få med kurser i retorik och skrivkonst. Föredrag och skrivande brukar komma efter ""lång och trogen tjänst"" när du skaffat en djup och bred erfarenhet. Att sälja föredrag och skrifter handlar ju inte bara om att utföra det på ett bra sätt. För att locka lyssnare och läsare måste du ha en viss ""trovärdighet"". Kämpa på!

Skriv kommentar: