Journalist med grundutbildning inom foto

Hej!

Jag vill gärna läsa till journalist, helst på Göteborgs Universitet. För att vara kvalificerad till denna utbildning krävs ett års heltidsstudier inom högskolan. Vad jag undrar är huruvida det finns några kurser alternativt något ett program på högskolan med inriktning mot foto, som ger mig dessa poäng? Tänkte att det kunde vara en god ide att skaffa sig fotokunskaper, då detta anses meriterande hos framtida arbetsgivare.

Och ytterligare ett par frågor, kan man på något sätt tillgodoräkna sig folkhögskolestudier då man söker ovan nämnd journalistlinje (GU)? Eller är det bara 60 HP som gäller?

Hur ser man inom journalistyrket på en folkhögskolautbildning? Värderas denna likvärdigt med en högskoleutbildning inom journalistik?

Tack på förhand!

MVH Maria
Maria Ågren 2010-05-24 03:07

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-05-24
Hej
Malmö högskola har en fotokurs på 30 hp som är ganska praktisk inriktad. Du kanske kan kombinera den med någon annans kurs på 30 hp.
http://www.edu.mah.se/KK125A/
Det står som behörighetskrav 60 hp från högskolan eller motsvarande. Om folkhögskolestudier kan vara motsvarande måste du kolla med utbildningen.
Den utbildningen som har bäst rykte inom journalistbranchen är utbildningen på Skurups folkhögskola. Men innan du väljer utbildning tycker jag du ska ta kontakt med några tidningar och fråga vad som efterfrågas när man idag anställer journalister.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: