Betyg för undersköterska

Hej!

Jag har precis avslutat min omvårdnadsutbildning på komvux.
Jag har inget fullständigt betyg från gymnasium, förutom ett G i matte A.

Jag har på komvux läst alla omvårdnadsämnen, och fått fina betyg.
Nu i efterhand har jag blivit lite oroligt över min utbildning.
Är jag verkligen färdig undersköterska, jag har ju inga betyg i kärnämnen.

Jag kommer ihåg att jag frågade om detta på komvux, men min lärare sa att jag inte behövde läsa dessa ämnen.
Nu när jag har funderat känns det ändå inte rätt.
Jag känner mig väldigt orolig att jag inte alls är färdig med min utbildning, som jag har trott:(

Har jag rätt eller fel i mina funderingar?
Om jag nu har massor ämnen kvar att läsa, hur går jag då nu tillväga?

Mvh
Hannah 2010-05-31 03:08

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-06-02
Hej
För tjänst som undersköterska krävs att man ha gått omvårdnadsprogrammet eller undersköterskeutbildning. Det är motsvarande de kurser du har läst. Det är sedan upp till arbetsgivaren att bedöma övriga meriter som t ex andra gymnasiekurser. Jag tror erfarenhet inom vårdområdet är mer meriterande.Samtidigt är det bra att läsa till ett slutbetyg ifall du någon gång i framtiden kanske vill läsa vidare. Utbildningar både inom yrkeshögskolan och högskolan kräver att man har ett fullständigt slutbetyg.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com
Jenny 2010-06-02
Det är viktigt att tänka på att kurser på ett samlat betygsdokument blir för gamla att ta med på ett slutbetyg efter 8 år. Därefter krävs dispens för att kunna ta med dem i ett slutbetyg.
Lotta 2012-03-06

Hej

Jag har läst till per.ass år 2000 och läser nu till uska i luleå kommun, jag har betyg i en del av ämnenena då ska jag väl inte behöva läsa om dom,??? För min lärare sa att jag inte behövde läsa omvårdnad då jag har betyg G i den samt samma betyg i psykologi. Är det olika för kommunerna vad som gäller då för nu blir jag ju nervös

Skriv kommentar: