dåligt snitt, chans på tandläkareutbilden någonstans?

hej!
jag går andra året på gymnasiet och mitt snitt är inte alls bra men undrar fortfarande om jag har någon chans alls att komma in på tandläkarutbildning någonstans i världen? nu snackar vi i och utanför sverige. undrar också om medicinisk grundkurs och voms ersätter bi b för att det är så jag har blivit informerad
tack
Sogod 2010-06-28 03:10

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-06-28
Hej
Både Malmö högskola och Karolinska använder sig av alternativt urval till hälften av platserna. Urvalet baseras på olika tester, både teoretiska och praktiska) som också följs av intervjuer. Läs mer på respektive högskola hemsida.
Det är svårt att bedöma dina chanser att komma in utomlands.De flesta länder väger in andra meriter än betyg och det är ofat upp till det enskilda lärosätet att bedöma dina meriter. Ofta krävs inträdesprov.
Många läser även i Polen och Ungern där det kan vara lättare att komma in. Men man får räkna med ganska höga terminsvagifter. Det finns förmedlingar som hjälper till med ansökningar till tandläkarutbildning i andra länder. Gå in på SyoGuidens sida om Studier i utlandet och sök på Tandläkare så hittar du länkar.
Hälsningar chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: