Ma E

Hej Chris.
Jag hoppas att du ska kunna hjälpa mig med ett litet problem.

Jag ska börja på mitt tredje år på läkarprogrammet i Polen. Men jag vill helst fortsätta medicinstudierna i Sverige eller i Danmark.
Mitt gymnasie snitt ligger  ca 15.6, och från folkhögskolan har jag fått en 4.
Jag vill fortsätta studierna från 3:e året, och önskar helst inte börja om utbildningen från år ett igen.

Jag har fått kännedom om att de danska medicin universiteten kräver behörighet till Ma E. Jag har tyvärr inte läst denna kurs, då den inte var/är obligatorisk för naturvetenskapsprogrammet här hemma.
Hur får jag en möjlighet till att flytta utbildningen till Sverige eller Danmark?
Jag vet inte om jag skulle orka läsa Ma E på distans parallelt med läkarstudierna. Finns den nån snabbkurs man kan gå på sommarlovet nu?

Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig både trött och ledsen över situationen.
Vet du hur folk som har suttit i  samma sits som mig har gjort tidigare? Jag har heller ingen att bolla idéer och tankar med.

Vad är ditt råd?
Väldigt väldigt tacksam för svar.

Mvh
K R
K R 2010-07-03 03:11

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-07-18
Hej
Jag vet inte om Danmark tar emot studieortsbyte från andra länder men gör de det kan jag inte tänka mig att du skall behöva läsa in Ma e.
När det gäller byte till Sverige så ska du nog inte göra dig alltför stora förhoppningar. Det är svårt att byta och de de flesta läkarutbildningar har en prioriteringsordning där byten inom Sverige är nr 1 därefter länder inom Norden och sista byten från andra länder. Vissa läkarprogram har också begränsat byten till vissa terminer. Men ansök om studieortsbyte till samtliga städer så ökar chansen. Chansen är säkert störst i Umeå. Ansökningsblanketter brukar finnas på hemsidan och de vill att du ska bifiga studieresultat och en studieplan över vad du läst.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: