högskoleprovet...

hej,2 frågor.jag undrar hur lång tid innan högskoleprovet man bör börja plugga?
och jag har fått höra av många att om mina betyg inte är tillräckligt höga(vill verkligen komma in på läkarlinjen) så kan jag alltid göra högskoleprovet.så hur stor betydelse har hp-provet om  mina betyg är hyfsat bra.Är det betygen eller de som avgör...
Anonym 2007-04-15 00:19

Kommentarer:

Anonym 2007-04-15
Man kan göra högskoleprovet innan man har börjat plugga. Resultatet är sedan giltligt i 5 år.

Hur stor betydelse högskoleprovet får för dig beror på vad du får på det. Får du bra resultat så kan det vara det avgörande..
Anonym 2007-04-16
Du kan söka både på betyg och högskoleprov. Har du tillräcklig poäng på provet för att komma in på utbildningen ifråga - så kommer du in. Får du för dåligt på provet men har tillräckligt högt betygssnitt - då kommer du in på betygen istället. På många utbildningar tar man in något färre på högskoleprovet, tror att det är vanligt med 60 % - 40 % (betyg resp. prov)
För att komma in på läkare med hjälp av högskoleprovsresultatet tror jag man behöver minst 1.9, dvs väldigt högt.
Många pluggar inte alls inför povet men vill du göra det så är det ju helt upp till dig när du vill börja. Desto tidigare desto bättre förstås. Ett tips är också att göra provet minst tre gånger eftersom man rent statistiskt brukar få bäst resultat tredje gången.

Hoppas jag förstod dina frågor rätt.

Skriv kommentar: