Lärarutbildning

Hej!

Jag vill bli fransklärare på högstadiet och/eller  gymnasiet. Tänkte läsa universitetets förutbildning för att kunna bli behörig till kurser på grundnivå i franska. Tror att man minst ska ha 90 högskolepoäng i franska på grundnivå. Stämmer det?

Har hört att man kan läsa sitt ämne först och sedan AUO (allmänt utbildningsområde)?
Kvalificerar jag mig för antagning till AUO med enbart de 90 poängen i franska eller måste jag läsa något mer utöver det?

Hur ska mina studier i franska läggas upp för att de ska bli godkända för AUO? Ska de innefatta uppsatsskrivning etc.?

Mycket att tänka på och att veta. Tacksam för svar!

Vh, Selina.
Selina 2010-07-08 03:11

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-07-18
Hej
From ht -11 kommer en ny lärarexamen att införas. Ska läsa med målet att undervisa åk 7-9 måste du ha behörighet i 3 ämnen och på gymnasiet två ämnen. Om du ska undervisa på gymnasiet ska du ha 120 hp i huvudämnet och 90 i det andra ämnet.
Om du påbärjar di utbildning före 2011 har du rätt att slutföra din utbildning enligt det gamla systemet.
Men om du vill börja läsa Franska så ta kontakt med franska institutionen för att höra vilka kurser du ska läsa för att bli lärare.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com

Skriv kommentar: