Göteborgs universitet

Hej!
Jag har blivit antagen till tandläkarprogrammet i gbg.
jag undrar i vilken stadsdel universitet ligger? , då jag behöver planera för en lägenhet (bor i stockholm), har sökt på nätet men hittar inget svar på min fråga.
Ida 2010-07-13 03:12

Kommentarer:

Susanne 2010-07-14
Det ligger vid sahlgrenska sjukhuset, i Guldheden
Per Ljungman 2010-07-14
Det finns även goda kommunikationer från:

- Linné-området (ca 1-4 hpl)
- Högsbo, Frölunda (ca 3-10 hpl)
- Majorna (om du cyklar innebär det dock att du måste upp för några backar för att komma dit.)
""- Delar av Mölndal (Toltorpsdalen m.fl.) Ligger nära Sahlgrenska. Mölndal är en egen kommun, men """"sitter ihop"""" med Göteborg.""

""Jag pluggar på """"medicinareberget"""" där även tandläkare pluggar och jag bor i Högsbo. Det tar mig ca 10 minuter att cykla dit och åker jag spårvagn tar det ungefär 8-10 minuter att åka 5 hållplatser.""

Göteborg är ju mindre är STHLM och det mesta ligger ganska nära. Jag upplever också att kommunikationer, och cykelbanor är väl utbyggda i de centrala delarna, samt i området omedelbart runt de centrala delarna.

Områden du bör undvika (p.g.a. sämre kommunikationer/långt avstånd) är:

- Östra stadsdelarna, Hjällbo, Angered, Bergsjön etc.
- Hisingen
""- Lunden/Örgryte/Härlanda (ligger på """"fel"""" sida centrum)""

Men som sagt, kommunikationerna är väl utbyggda och det kan ju vara svårt att hitta lägenhet precis där man vill. Det mesta fungerar, men svårast är nog de östra stadsdelarna (tar säkert över 1 timme att cykla enkel väg) och Hisningen (som ju är en ö, vilket innebär att man måste använda bro eller tunnel där det alltid är köer).

Skriv kommentar: