Bygga upp sin egen kandidatexamen

Kan man bygga upp sin egna kandidatexamen genom ett antal olika kurser (och ett avslutande arbete)?
Måste kurserna vara inom samma universitet? Måste alla kurserna vara inom samma tre år?
Behöver lite information hur detta kan gå till, skulle vilja bygga upp en kandidatexamen i biologi med inriktning i etologi.
Sara 2010-07-15 03:12

Kommentarer:

Lisa 2010-07-15
Ja, man kan bygga sin egen kandidatexamen. Man behöver inte läsa allt på samma universitet eller läsa allt på tre år efter varandra. Man kan läsa tillexempel en del på distans, på halvfart och ta ut kandidatexamen efter tillexempel sex år. Det som krävs är att man läser påbyggande kurser i ett och samma ämne som blir huvudområde i sin examen. Om du vill ta kandidatexamen i biologi så ska du läsa grund, fortsättning och fördjupning i biologi så att det tillsammans blir 90 hp. I de 90 hp ska ett examensarbete/c-uppsats på minst 15 hp ingå. Sen är det 90 hp i annat så att du har sammanlagt 180 hp, då kan du söka om examen på det universitet eller högskola där du tog de sista hp som du vill ha med i din examen. Vill du ha inriktning i etologi så kan du söka kurser i biologi som har den inriktningen eller läsa fristående inom etologi som komplement till dina huvudområdesstudier i biologi.
Ann-Marie Eggert 2010-07-31
Hej!
Jag har plockat ihop mina kurser själv som till slut ska bli inom området beteendevetenskap.Min fråga är:  jag har 180 hp med c- uppsats i pedagogik men inte klarat av statistiken som ingår i denna c-kurs, kan jag ändå få kalla mig beteendevetare?

Skriv kommentar: