Distansutbildningar

Hej Chris!

Tacksam om jag kan få lite hjälp med val av utbildning. Även förslag på skolor som har distansutbildningar utan eller med få obligatoriska träffar då jag är ensamstående med en liten pojke. Jag har letat ganska länge i utbildningsdjungeln och det är mycket svårt att välja utbildning. Idag jobbar jag med ekonomi utan högskolestudier. Är mycket trött på siffror. Jag läste en projektledarutbildning på folkhögskola som var mycket bra, men tyvärr så är folkskoleutbildning inte lika mycket värd som högskoleutbildning.  

Jag vill jobba med något där jag ser resultat av det jag gör. Tycker det är jätteintressant med psykologi/beteende. Vill ha en bred utbildning där man inte är så begränsad till val av yrke. När det gäller val av skola vill jag gärna ha ett bra universitet/högskola p.g.a av att utbildningar/skolor värdesätts olika mycket hos arbetsgivarna. Jag har varit intresserad av familjerätt också men jag vill inte läsa någon utbildning där jag är geografisk begränsad när jag söker jobb då lagar är så olika i olika länder. Jag tycker även mycket om att leda (ha övergripande koll och delegera) och jobba med kortare uppdrag för att ha ett avslut där jag ser resultat av det jag/projektet utfört.

Kan jag skräddarsy någon utbildning utifrån det jag är intresserad av? Jag har försökt få tag i bra syon som är kunniga inom högskolestudier (skräddarsy utb./distansutbildningar). Men har tyvärr inte lyckats då många nuförtiden tar betalt för deras tjänster/hjälp.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Samantha
Samantha 2010-07-16 03:12

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-07-18
Hej
Din fråga är allt för omfattande för jag ska kunna ge dig något tillfredsställande svar. De flesta studievägledare tar inte betalt för sina tjänster. det bästa du kan gör är att ta kontakt med den allmänna studievägledningen på en högskola. Kanke du kan köra dit för ett samtal? Den allmänna studievägledningen har ofta en bra överblick över samtliga utbildningar och kan därefter hänvisa vidare till en institutionsvägledare. Det är svårt at vägleda på detta forum då det främst är till för kortare frågor.
En bra början kan vara att t e x gå och läsa på SACO:s hemsida för att läsa om olika yrken.
www.saco.se
Hälsningar Chris,www syoguiden .com

Skriv kommentar: