på en LÅNG väg till tandläkarlinjen

Hej!

Jag kommer nu med flera frågor på en gång, så att du skall kunna förstå min situation bättre och ha lättare att svara mig.

Jag gick ut den samhällsvetenskapliga linjen på gymnasium med samlad betygsdokument.
Då jag saknade betyg i vissa grundämnen läste jag 1 år på folkhögskolan och har nu alla grundämnena,,, men omdömet från folkhögskolan är bara 3.
""(räknas mitt omdöme från folkhögskolan som """"samlad betygsdokument"""" eller har det något annat namn?""

Vill nu försöka komma in på tandläkarlinjen Höst-terminen 2011. men jag saknar Bi (A & B), Fy (A & B), Ke (A & B) och Ma (C & D).

Jag vill läsa och klara av dessa ämnen så snabbt som möjligt och undrar då ungefärligt hur lång tid det kommer ta för varje ämne att läsa.

Jag har utnyttjat alla mina studiemedel (alla veckor man får) på gymnasienivå och är då ej berättigad till studie-medel för att läsa dessa!
Hur gör jag då?
Kan jag fortfarande söka in på komvux för dessa?
förutom kursmaterial, kostar det något extra för att läsa på Komvux?
Blir det isåfall billigare att läsa på Distans?
Vad är ens skillnaden på att läsa dessa vid Komvux eller Lernia? Är det pris-skillnader eller annat?

Hur kan jag hitta dessa distanskurser (bor i Göteborg) och kan jag börja studera redan nu eller måste jag vänta till vårterminen?

Nu efter 2010 har ju tillträdesreglerna ändrats.
Jag har ju fått mitt samlade betygsdokument + de ämnen jag läste upp vid folkhögskolan år 2005.
Måste nu läsa även de ovan nämnda ämnena.
""räknas dessa ämnen då som """"upptentade betyg""""???""
i såfall, med tanke på min gamla samlade betygsdokument från innan 2010 & de nya ämnena som jag behöver läsa:
i vilken grupp i urvalet kommer jag att räknas?? eller blir det 2 urvalsgrupper för min del?

Tack för all hjälp i förhand,
Shishi 2010-08-10 03:15

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-08-11
Hej
Eftersom du läst sista året på en folkhögskola komer du att prövas i urvalsgrupp IV men där där krävs högsta omdöme(4) för att komma in. Det bästa för dig är nog att läsa de naturvetenskapliga kurser på komvux, tar ett år, och därefter ta ut ett slutbetyg från komvux för att söka på det. Dina chanser at komma in beror på vilka betyg du har med dig från gymnasiet. Du kan ju också pröva att skriva högskoleprovet och även söka på det alternativa urvalet som tillämpas i Malmö och Karolinska. I Malmö tar man in på teoretiska och praktiska prov.
Många komvux erbjuder kurser på kvällstid så du ev kan arbeta på dagarna för att finansiera studierna. Studiierna i sig kostar inget men du måste köpa böckerna själv.
Söker du på ett slutbetyg från komvux och högskoleprov kommer du att prövas i urvalsgrupp II för att du har kompletterat men du kommer även att prövas i urvalet för högskoleprovet.
Om du inte fått svar på alla dina fråga så återkom.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com
Shishi 2010-08-16
jag förstår inte riktigt...

i vilket av dessa 2 fall har jag mer chans att komma in på tandläkarutbildningen?

1.  hålla mig till mitt omdöme 3 från folkhögskolan år 2005,
läsa dessa 8 naturvetenskapliga & matte-kurser på komvux,
göra högskoleprovet.

eller...

2.   få nytt omdöme 4 från folkhögskolan naturvetenskaplig allmän linje (med tanke på nya tillträdesreglerna) där jag läser Fy A, Bi A, Ke A, Ma C...,
sedan läsa resterande 4 fortsättningskurserna på komvux,
göra högskoleprovet.

Jag har inte speciellt bra betyg från gymnasiet. Har verkligen reglerna skärpts så att det blivit svårare för såna som mig som struntade i gymnasiet, men som nu ångrat sig och vill få en andra chans?

Sedan undrar jag hur lång tid det skulle ta för mig att läsa alla 8 kurser på komvux.
vad är normal kurstid för dessa ämnen som jag söker, om man läser på heltid.
På folkhögskolan skulle det ta ett helt år at läsa bara A kurserna samt matte C!!

""sedan jag aldrig läst dessa kurser tidigare , kommer de att räknas som """"upptentade ämnen""""?""

Tack för all din hjälp, Shishi

Skriv kommentar: