Omvårdnadsprogrammet + Läkare???

Hejsan!
Jag går nu mitt sista år på gymnasiet, omvårdnadsprogrammet. Jag kommer att få ca 19,4 och jag hade tänkt läsa ett basår med Fysik, Kemi, Biologi A och B efter gymnasiet. Så nu till min fråga kommer jag att kunna komma in på läkarlinjen?
Är helt förtvivlad över att jag kanske inte gör det eftersom att jag har kämpat som en tok för att få de betyg jag har idag så att jag ska kunna komma in. . . Har jag en chans? Ps!Har inte gjort HP men tror inte att jag skulle kunna få så högt som 1.9..

Supertacksam för svar!

// Elina J
Anonym 2007-04-20 00:20

Kommentarer:

Anonym 2007-04-20
Det är hård konkurrens om utbildningsplatserna på landets läkarutbildningar, som är väl känt. Jag vet en del med 20,0 sökte och var långt från att komma in.

Testa högskoleprovet, hur det än kommer att gå, kanske du får mer än vad du tror nu att du kommer att få. Några lärosäten har prov och intervjubaserat urval, kanske det skulle vara något för dig att testa. Motivation och lämplighet prövas då. Ett av kraven för den sortens urval är att man har gjort högskoleprovet.
Anonym 2007-04-21
Ja, jag vet att det är hård konkurrens... :(
Jag ska göra HP nästa gång man får göra det. Men om man skulle få komma på intervju, är det ett plus om man vart utomlands och jobbat i England och Afrika? :P
Jag ska dit med min skola 4,5 resp. 1 vecka och se hur deras vård fungerar. Tror du att det kan ha någon betydelse?

Tack för svaret! :)

// Elina J
Anonym 2007-04-21
Glömde skriva att jag jobbat som ""Uska"" (är ju snart det)  på sommrarna och kommer antagligen att jobba som det under mitt basår. Är det något man tar hänsyn till?
Anonym 2007-04-24
Hej
Karolinska och Umeå universitet har alternativt intag. Första urvalet görs på högskoleprovet och det brukar ligga mellan 1,8-2,0 för att komma med i ett andra steg som brukar följas av intervjuer.Om du går vidare till intervju kan det vara meriterande med allt som har med yrket att göra.
Många som inte kommer in söker sig til läkarutbildningar utomlands. Vanligaste länderna är Ungern och Polen. Gå in på länken och läs mer. Läser man i annat EU-land brukar man få svenska legitimation utan större kompletteringar.
http://www.syoguiden.com/default2.asp?ID=0&ID2=1884&BenID=2
Anonym 2007-04-24
Du kan läsa upp den/de kurser du inte har MVG i på komvux, då får du 20,0 i betyg och har mkt stor chans att komma in på läkarutb.

Skriv kommentar: