journalistik + teologi??

Hej. Jag läser just nu teologi är tycker att det är hur kul som helst. Efter detta är jag intresserad av att läsa ett påbyggnadsprogram inom journalistik och använda mina teologikunskaper inom media, tidningar och liknande. På dessa på byggnadskurser ska man ha minst 180 hp, varav minst 90 hp ska vara i ett huvudämne. Betyder det att jag kan räkna in fristående religionsvetenskapliga kurser också så länge jag har 90 hp i just teologi? Undrar också vad för jobbmöjligheter det finns inom journalistik och teologi?
Anonym 2007-04-24 00:20

Kommentarer:

Anonym 2007-04-24
Går du program eller fristående kurser nu?

Så länge du har minst 180 hp med minst 90 hp i ett huvudämne (som bygger på varandra) är det inga problem...  
Anonym 2007-04-29
Just nu läser jag en bas kurs, men i höst kommer jag läsa fristående kurser, men vad menas egentligen med huvudäme? alltså jag har ju teologi som huvudämne och det är det ämnet jag kommer ta en kandidatexamen i.
Anonym 2007-05-01
Huvudämne är ett ämne som man läser tre ""nivåer"" på, påbyggande på varandra. Det kan heta A kurs, B kurs, C kurs... grundkurs, fortsättningskurs, fördjupningskurs... eller något annat, en del lärosäten har lite andra benämningar på det än det som jag har stött på... det ska ihop bli 90 hp (i det gamla systemet 60 poäng), då kan det vara ett huvudämne.
Vill du ha teologi som huvudämne i en examen så ska du fortsätta på högre nivåer inom ämnet. Sedan läser du andra ämnen så det tillsammans blir 180 hp, som krävs för en kandidatexamen. 90 hp av dessa ska vara huvudämnet.
I vissa ämnen kan man kanske läsa många högskolepoäng, komma upp i 90 hp men ändå inte kunna göra som man tror, t ex ta med allt det (alla de högskolepoängen i en examen, eller kalla det för ett huvudämne). Det är viktigt att läsa ämnet på de tre olika nivåer, först då kan man ta det som ett huvudämne...
Anonym 2007-05-06
ok, då vet jag lite mer, men måste bara fråga också, finns det någon yrkesframtid inom journalistik om man inriktar sig på teologi/religion?

Tack så mycket // Rebecca
Anonym 2007-05-07
Enligt statistik, prognoser och sånt, så finns det fler journalister än tjänster, ett överskott på journalister. Men alla är nog inte riktigt identiska, alla har inte riktigt samma inriktning. Jag skulle tro att man får nischa sig fram och visa vad det är man kan bidra med. Det finns andra grupper också där det sägs finnas fler utbildade än arbetstillfällen, och ett råd som ständigt kommer där är att det är viktigt att ha specialkunskaper, kanske det kan vara bra för dig också.

Skriv kommentar: