Jobba med idrott/fys

Hej

Det är så att jag har idrottat på hög nivå under hela mitt liv och är idag 23 år gammal. Jag har sedan två år tillbaka studerat ekonomi men känner att detta inte är vad jag vill hålla på med i framtiden.

Jag har insett att för att jag ska vara lycklig med mitt framtida jobb så måste det ha något med hälsa och idrott att göra. Skulle jättegärna tänka mig att vara den som lägger upp ett fysprogram för olika proffsklubbar inom lagidrotten, eller jobba som sjukgymnast, naprapat, mäta värden under fystester, sedan lägga upp program för att olika kroppsdelar och kondition ska förbättras och sådana jobb. Man har ju sett en del på sportnytt där bl a skidåkare gör olika slags tester för att mäta mjölksyran, andningen etc.

Vet att det finns sjykgymanstutbildningar, naprapatutbildningar, men vad finns det att gå om man vill göra mer fysprogram, se och följa styrkeutveckling för idrottare genom tester etc, kanske heter det idrottsmedicin?

Finns någon utbildning för detta eller är det läkare man måste bli?

MVH
Birger

Birger Svunnesson 2010-12-21 18:32

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-12-22

Hej

Örebro har ett kandidatprogramprogram som heter Idrott med inriktning fysiologi och medicin De har även så man kan bygga på med ett masterprogrqam med samma namn.Högskolan i Halmstad har ett kandidatprogram Biomedicn med inriktning mot fysisk träning.Även Lunds universitet har ett masterprogram inom Idrottvetenskap och idrottsmedicin. Man kan också utbilda sig till läkare och inrikta sig mot idrottsmedicin.

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Elin 2011-02-10

På Linnéuniversitetet finns två program som kan ha med ditt intresse att göra. Kolla in Coaching och Sport management i Växjö och Fysisk aktivitet-hälsa-friluftsliv, idrottsvetenskapligt program!

Amanda 2016-05-27

Vad gör man på fys och varför har man det?

Varför hat man idrott?

Skriv kommentar:

Taggar: idrott