utbildning till hösten

Hej!

Jag har bestämt mig för att plugga nu till hösten.

Jag har kollat på textilekonom på textilhögskolan, men jag har inte tillräckligt med betyg för att komma in där. Så jag undrar om det finns någon linande utbildning utomlands?

Jag skulle vilja jobba med kläder, som inköpare eller inköpsassistent tror jag. Eller det har jag känt för nu det senaste.

Sen undrar jag lite med civilekonom, är det värt att läsa det om man inte kommer in på handels? Jamena, handels och de är ju de bästa skolorna.

Sen undrar jag om det finns någon typ kostgivar utbildning, jag är intresserad av kostmed. Men dietist lockar inte, för jag är mer sugen på att kanske ha eget företag, jobba med folk så de får balans i krppen och mår bra..

Ja, asså jag vill ha ett bra jobb i framtiden, vill ha en bra utbildning. Skulle gärna vilja ha något med frilans. Vilka jobb kan man jobba som frilans förutom typ journalist?

Så behöver lite hjälp! Hoppas det inte blev för mkt på en gång.

men 1.textilekonom - finns det likandne i europa?

2. ekonom/civilekonom- värt att gå?

Tack, MVH Sophia

Sophia 2011-01-17 09:53

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-01-20

Hej

Jag kan inte svara på om det finns liknande program utomlands. Du måste bestämma dig för ett land och där är man ofta begränsad av språket. Sedan kan du gå in på AllaStudiers guide om studier i andra länder så hittar du länkar för sökmotorer.

Vissta kan du utbilda dig till civilekonom/ekonmom på andra högskolor än Handels och få jobb. Enligt SACO:s rapport om framtidsprogosen för ekonomer 5 år framåt i tiden så är det balans på arbetamarknaden. Dett innebär att de flesta får jobb.

Om du inte kommer in på betygen tycker jag du ska pröva att skriva högskoleprovet. Anmälan till nästa prov är senast 15 februari. Du hittar all information och anmälan på www.studera.se

Skriv kommentar:

Taggar: utbildningsvetenskap, textilvetenskap, modevetenskap