pensionär och vill plugga

Hej, jag är en pensionär på 73 år som bara inte vill sitta och mata duvor i parken. Vad kan jag få ta del av när det gäller utbudet hos Stockholms universitet såsom fördrag, enskilda kuser såsom Jordbävningar, Whisky tillverkning på Irland etc. Jag har bara 8-årig folkskola + ingeniör på kvällstid (4år) samtidigt som jag jobbade på dagarna. Jag har varit drivet eget elektronikföretag och varit för Norsk Data och deras systerföretag i Sverige. Över tvåhundra anställda. MEN inga antagningspoäng. Är alla dörrar på Universitete stängda för mig??? Finns det någon bakdörr man kan slinka in genom? Roland

Roland Selinder 2011-01-21 09:58

Kommentarer:

Michael Robinson 2011-01-24

Hej Roland

Jag har samma funderingar som du vad gäller behörigheten till högskola.

Som du har jag pension men är inte ålderspensionär. Jag är 53 och har tre utbildningar på gymnasienivå samt jobbat en del.

Precis som du kan jag inte sitta still och rulla tummarna. Däremot tror jag inte att jag klarar full fart på kurser på högskolenivå. Jag har kört slut på mig när jag jobbade in i väggen. Min fundering är om det finns distanskurser på halvfart och som du om det finns en bakdörr för att inte behöva göra högskoleprovet.

/Micke

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-01-25

Hej båda

För att söka till univeristetet måste man uppfylla den grundläggande behörigheten. Rolands ingenjörsutbildning kan uppfylla behöigheten. Och någon av Michaels gymnasieutbildningar bör göra det. Det finns många kurser man kan läsa som inte kräver så höga betyg så ni hittar säkert något intressant.

Om man inte uppfyller den grundläggande behörigheten kan man söka på reels kompetens. Då kan högskolan bedöma om kunskaperna och arbetslivserfarnheten motsvarar det som saknas för att uppfylla den grundläggande behöriggeten. Vad ni kan göra som ett första steg är att ta kontakt med VHS, Verket för högskoleservice för att kolla era betyg, 0771-550720

Utbildningar och hur man söker hittar ni på www.studera.nu

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: betyg och bedömning