Utbildning inom träning/näringslära/hälsa

Nu börjar det bli dags att ta tag i livet. Jobbar för tillfället på ett lager och har så gjort i 5år nu, varav 2år på heltid i sommar. Totalt hjärndött jobb med inte allt för intellektuella personer där och jag känner mig missplacerad, vill få ut något at tillvaror och inte bara lyfta kartonger. Gjorde ett försök HT 08 och flyttade till GBG och började en Civ.Ing utbildning som jag gick på en termin. Mest för att det var det man skulle göra om man hade gått natur, och många runt omkring gjorde det och klarade av det. Men jag kände att jag hade noll intresse för matematiken så jag flyttade hem igen.

I dagsläget är det träning som gäller för min del. I 1,5år har det bara varit träning som min fritid har kretsat kring (styrketräning). Sitter och läser om hur jag ska träna/äta osv just för att förbättra mina resultat. Spenderar mycket tid på gymmet samt maten då det är en viktig del. Det är där jag har något intresse iaf. Har lagt ner en hel del tid på att läsa om träning och kost, vilket jag aldrig skulle göra med matten tex. Här finns det någon formm utav intresse. Är ännu svårare då jag inte vet hur djupt inom de olika grenarna jag fortfarande är intresserad.

Utbildningen får gärna vara på 3år med möjlighet att gå vidare och om jag skulle hitta ett intresseområde så har jag inga problem att gå in på djupet. Skulle vara en fördel om utbildnigen är i GBG eller Linköping då jag har stått i bostadskö där i 4år till sommaren.

Vill även kunna få en lön som motiverar ett par års utbildning. Jämför allt med vad civ.ing får, men det är enbart det man hörde om i gymnasiet. http://www.studentum.se/IBS_utbildning_i_Sports_Recreation_Australien_84187.htm Har tittat på den där. Kostar mycket för något som går att få gratis i Sverige och som jag förstod det är det inte allt för hög status på utbildningen. Man blir PT och få samma jobb genom en 4-5 veckors utbildning här. Men är nog en grym upplevelse. Ge mig tips på vad det finns för möjligheter. Börjar känna mig stressad då jag INTE vill vara kvar på jobbet efter sommaren. Är ett bra jobb att ha som student. Jobba på loven osv.

En sista utväg är att jag tar distanskurser och går ner på 50%. Ge gärna bra kurser där jag kanske kan se åt vilket håll det lutar. Har högskolan dalarna i närheten också så en möjlighet skulle vara att påbörja en utbildning där, se om det känns rätt och efter 1-2terminer hoppa in på en liknande utbildning i en annan stad.

Tacksam för svar

Ole 2011-03-10 13:54

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-03-11

Hej

Göteborgs universitet har en 3-årig utbildning som heter Hälsopromotion där innehållet stämmer överens med de intressen du har. Även Mittuniversitetet, och universiteten i Umeå och Örebro har liknande utbildningar. Du kan också gå in på www.studera.nu och söka på Idrottsvetenskap och då hittar fler utbildningar och kurser inom området.

Hälsningar Chris Wigh

Skriv kommentar:

Taggar: hälsa och samhälle