Läsa både Civilingenjör Teknisk Fysik och Civilekonom??

15 mar 2011
Fråga:
Hej! Jag har alltid haft lätt för matte och i sin tur även fysik och har därför varit inställd på att läsa till civilingenjör. Försöker nu välja mellan Teknisk Fysik eller Industriell Ekonomi men kom på idén om det skulle fungera att läsa teknisk fysik OCH civilekonom.. Frågan är hur mkt plugg det blir och om det är möjligt med föreläsningar som krockar m.m. Teknisk fysik tilltalar då det är mkt matte + fysik och den anses "svårast" vad jag förstår. 8-) Kommer i så fall antingen läsa civilekonom parallellt eller på något sätt komplettera med studier vid nån business school i efterhand.. Industriell ekonomi ger med en bra kombination av ekonomi och teknik, blir klar inom 5 år.. Däremot vill jag inte känna att jag väljer den "lätta utbildningen" eller att kombinationen gör att jag får för lite ekonomi och teknik. Såå, tror ni att det skulle vara ett vettigt alternativ att dubbla civilingenjör och civilekonom? Eller är dubbelexamina bara för supersnillen? Även om har lätt för att lära och gick ut gymnasiet med toppbetyg vill jag ju fortfarande ha ett liv utanför plugget såklart ;) Kommer läsa i Linköping om det spelar någon roll. :) Hoppas att ni orkar läsa igenom. Alla tips eller erfarenheter uppskattas! /Ingrid

Svar:

16 mar 2011
Hej Du kan bli antagen till max 45 hp per termin så ska du söka två program så måste du söka först ett program och sedan se om det ev finns en ledig plats på det andra prograrmmet när den vanlig antagningen är gjord. Jag tror det är svårt at läsa två program samtidigt. På Civilingenjörsprogrammet så är man mycket på skolan. Du kan ju läsa ett program och vid sidan om läsa kurser på halvfart. Hälsningar Chris Wigh