Journalist

Hej!

""Jag går i både lärar- och journalisttankar. I både fallen handlar det om att förmedla det jag ser på ett ovinklat sätt och förhoppningsvis väcka tankar hos den jag når. Jag är 23 år och är inte intresserad av så kallad """"nyhetsjournalistik"""", utan min dröm är att få göra """"porträtt"""" av saker och ting. Jag intresserar mig för människor och kultur, litteratur, sådant som är runt omkring oss.""

Det jag undrar är om du har några bra tips på något journalistforum där jag kan få tag på någon aktiv journalist med den här profilen att ställa frågor till? Eller rent utav tidningar och dyl. som kan vara intressant?
Och vad föreslår du att jag läser? Bör jag kombinera en lärarexamen med journalistik, eller ska jag välja något annat ämne, typ etnologi? Det sista skrämmer mig dock något, eftersom det känns lite luddigt vad jag då annars skulle kunna arbeta med.
Du kanske har några andra bra tips på vad som skulle kunna vara tänkbara yrken för mig?

Mvh Madde
Anonym 2007-05-02 00:21

Kommentarer:

Anonym 2007-05-03
Hej !

Det är inte helt ovanligt utan snarare tvärtom, att journalister har lärarbakgrund. så här vid första kontakten så kan jag erinra mig:

Sverker Olofsson ( som bl. a. har haft PLUS )
Rolf Gustavsson ( Kolumnist SVD )
Anders Lundin ( Allsång på Skansen )

alla dessa har lärarbakgrund. Vi har också
en kvinnlig journalist på SVT 24, som  har lärarbakgrund och sedan gått Ljungskile folkhögskola.

Du kan mycket väl börja med en lärarutbildning och sedan försöka bygga på  med någon form av journalistutbildning, varför då inte en folkhögskola kalix, Skurup, Strömbäcks, bona, ädelfors mfl.

Jag återkommer om jag kommer på flera kontaktnamn.
Anonym 2007-05-03
Den kvinnliga journalisten, som är mellanstadielärare i botten, vilken sedan gick sin
hjournalistutbildning på Ljungskile folkhögskola är, om jag inte helt har missat namnet:

Carina Lindskog

Hon har bl. a. jobbat på SVT 24 men nu v et jag inte var hon befinner sig.

Rolf Gustavsson på Svenska Dagbladet

har bakgrund som folkskollärare. Han doktorerade sedan in Ekonomisk Historia och var universitetslärare men övergick sedan mer och mer till journalistiken och v ar bl. a. på SVT, under en period även i chefsposition.

Du kan nå honom genom :

rolf.gustavsson@svt.se

Nu finns det säkerligen många flera exempel på journalister med lärarbakgrund.

en som jag också kommer på är:

Bengt Feldreich

jag ågterkommer om jag hittar flera.
Anonym 2007-05-03
Hej igen !

Kom att tänka på, att:

Anna Charlotta Gunnarsson

som vi kommer ihåg från Tv-programmet orden mfl.
har en Kulturvetarexamen i botten
pappan har arbetat en del som journalist och han är folkskollärare i botten.

En annan Tv-profil, som tyvärr har gått bort, är
Ulf Schenkmanis och han var folkskollärare från karlstad i botten.

nu var han bara folkskollärare en kort tid innan han blev uppfångad av Radio och sedan TV.
Anonym 2007-05-03
Det finns ett antal journalistutbildningar med viss inriktning, vilka en del kanske skulle passa Dig:

Journalistik med samhällstudier 180 P
Södertörns högskola

-inriktning etnologi
-inriktning historia
-inriktningidéhistoria
-inriktning religionsvetenskap

Umeå universitet har en Påbyggnadsutbildning:

Kulturjournalistik 120 P

I alla dessa exempel får du en journalistutbildning med en viss inriktning.

Personligen skulle jag emellertid vilja slå ett slag för en lärarutbildning som du sedan bygger på med
en ca 2 årig utbildning på en av folkhögskolornas journalistutbildningar i kalix, Skurup, Strömbäck, Bona, Ädelfors, Södra Vätterbygden eller varför inte
Poppius journalistskola in Stockholm ( här har många namnkunniga journalister gått t. ex. Malou von Sivers, Christin Casperssen mfl. )
Anonym 2007-05-04
Vill du skriva om ""porträtt"" av saker och ting så som människor, kultur, litteratur osv, så tror jag att en bra kunskapsbas inom de områdena är viktigt. Det finns påbyggnadsutbildning inom journalistik där kravet är en kandidatexamen inom något ämnesområde. Med lärarutbildning får man också ämneskunskaper att använda sig av som journalist. Är du intresserad av ämnet etnologi, så läs det...

Skriv kommentar: