affärsjuridiska- vs juristprogrammet

Är det värt att gå affärsjuridiska programmet i Jönköping eller Linköping? Jag vet att man inte har någon möjlighet att bli advokat senare. Men jag har inte en aning om hur många utexaminerade från denna utbildning som får ett juristjobb jämfört med hur många utexaminerade från juristprogrammet i Lund, Uppsala eller Stockholm som får jobb som jurist. Någon som vet? Vet man med sig att man inte kan få något jobb senare så känns det ju inte så nödvändigt att i praktiken slänga bort 3-5 år på en utbildning... 

Thure 2011-04-03 19:17

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-04-09

Hej

Du blir ju inriktad på affärsjuridik så du kan söka jobb på t ex företag, försäkringsbolag etc. Det är svårt att säga hur du står dig i konkurrensen med de som har en juristexamen. Ta kontakt med institutionen och fråga om de har gjort någon undersökning var de som läst utbildningen har fått jobb. Du kan också kolla efter lediga jobb inom affärsjuridik och se vad de kräver. Du hittar säkert jobb där det krävs juristexamen men inriktning affärsrätt eller motsvarande.

Hälsningar Chris

Riktig jurist 2011-05-21

Ska du bli affärsjurist är det juristexamen som gäller. Byrå hamnar man inte på om man gått en "affärsjuridisk" utbildning i Jkpg eller Lkpg, till stor del pga. att man inte kan bli advokat vilket ekonomiskt inte är tilltalande (advokat = debitera kunden högre arvode). Bolagsjurist på t.ex. försäkringsbolag och andra företag är det vanligt att bli först efter svängen i byråvärlden. Finns säkerligen en och annan som får ett någotsånär kvalificerat jobb efter att ha gått de nämnda två "affärsjuridiska" utbildningarna, men saken är den att det 1) inte råder brist på jurister (de med juristexamen) och 2) absolut inte råder brist på personer som vill bli affärsjurister. Så varför skulle man vända sig till utbildningar som inte ger juristexamen och därutöver har kritiserats av t.ex. högskoleverket för undermåligt forskningsarbete? Örebro har haft ett juristprogram i flera år nu men man ser fortfarande på dessa, ändå riktiga jurister, med viss misstänksamhet, så det är ju lagom hopplöst att slå sig in på den konservativa arbetsmarknaden affärsjurister är verksamma inom om man inte har en faktisk juristexamen. "Affärsjuridiska" utbildningar i Jkpg och Lkpg är nästan lurendrejeri. 

Lynn 2011-10-17

Kommentar ovan är onekligen en sanning med modifikation. Statestik från såväl högskolan i jönköping som högskolan i linköping visar att majoriteten av de affärsjuridiska studenterna får ett jobb inom deras utbildningsområde inom de närmsta åren efter examen. det är dock sant, likväl viktigt att komma ihåg, att juristvärlden är väldigt traditionell. Många advokatbyrårer kräver faktiskt en jur.kan. grundat på målsätningen om den anställda i fråga någon gång i framtiden ska kunna bli delägare. delägare kräver att man är medlem i advokatsamfundet och således också en jur.kan. Vissa byråer tar dock in studnter från de affärsjuridiska programmen till tjänster så som biträdande jurist eller liknande. Vad gäller jurister inom bank och försäkringsverksamhet så är det INTE ett krav att man kommer från tidigare byrå-verksamhet. Jag har många kollegor som inte har gått den vägen. Även andra större företag anställer affärsjurister att sköta avtals-skrivningar, arbetsrättsliga frågor osv osv. Jag har kompisar som jobbar på kommuner/landsting som arbetsrättsliga jurister utan en jurkand i bagaget. I slutändan handlar det om att kunna marknadsföra sig! Det skall också noteras att både högskolan i jönköping och högskolan i linköping jobbar aktivt för att deras utbildningar ska godkännas som yrkesexamen i framtiden. Det projektet kommer nog kanske ta några år men en förändring är nog i alla fall pågång!

L 2012-06-18
Ska du bli affärsjurist är det juristexamen som gäller. Byrå hamnar man inte på om man gått en "affärsjuridisk" utbildning i Jkpg eller Lkpg, till stor del pga. att man inte kan bli advokat vilket ekonomiskt inte är tilltalande (advokat = debitera kunden högre arvode). Bolagsjurist på t.ex. försäkringsbolag och andra företag är det vanligt att bli först efter svängen i byråvärlden. Finns säkerligen en och annan som får ett någotsånär kvalificerat jobb efter att ha gått de nämnda två "affärsjuridiska" utbildningarna, men saken är den att det 1) inte råder brist på jurister (de med juristexamen) och 2) absolut inte råder brist på personer som vill bli affärsjurister. Så varför skulle man vända sig till utbildningar som inte ger juristexamen och därutöver har kritiserats av t.ex. högskoleverket för undermåligt forskningsarbete? Örebro har haft ett juristprogram i flera år nu men man ser fortfarande på dessa, ändå riktiga jurister, med viss misstänksamhet, så det är ju lagom hopplöst att slå sig in på den konservativa arbetsmarknaden affärsjurister är verksamma inom om man inte har en faktisk juristexamen. "Affärsjuridiska" utbildningar i Jkpg och Lkpg är nästan lurendrejeri. 

Härligt med en "riktig jurist". Själv har jag läst både Jurisprogrammet i Stockholm samt Affärsjuridiska Programmet i Linköping. Vidare har jag ett fint jobb i dagsläget med företagsförvärv och koncernbidrag i fokus. Jag tänker fatta mig kort och säga att Jurisprogrammet i Stockholm i mina ögon håller en lägre kvalitet och jag tror inte tvärsnittet har en bättre tjänst än de som läst Affärsjuridiska, detta baserat på mina kurskamrater. Högskoleverket ska utreda möjligheterna för en ny juristexamen (i Affärsjuridik) vilket många andra EU-länder har; skulle vara väldigt vettigt i mina ögon. Avslutningsvis kan jag påpeka att jurist INTE är någon skyddad titel, vilket betyder att det är fritt fram att kalla sig jurist.

Allt det bästa,
L

P 2013-02-06

Hahahahaha, skrattretande du som uttalar dig om Aff.jur i Jkpg och Lkpg. Kritiserats av Högskoleverket för undermåligt forskningsarbete :) Welcome to the world, använd gärna källförteckning. Det borde ju du vara expert på som säkert läst på Sthlm:s univ. För er som väljer mellan dessa utbildningar; vill du arbeta med straffrätt och/eller i domstol (advokat, åklagare, domare etc), välj Jur.kand (Lund, Uppsala, Gbg, Sthlm), vill du jobba med rolig juridik, läs affärsjuridik, mycket roligare, bredare och Linköpings Universitet har numera mycket gott rykte bland arbetsgivare (tidigare endast gott rykte:)).

Skriv kommentar:

Taggar: juridik, ekonomiadministration