Komplettering

Hejsan!

Jag är en tjej som vill studera till läkare till hösten. Jag vet dock att det krävs 22.5 i betygssnitt för att komma in och jag har "bara" 22.2. Det som sänkte mitt snitt var ett VG i Fysik B. Jag har tänkt att söka till alla universitet i Sverige som har läkarprogrammet med Lund som första val. Till hösten känns det ganska omöjligt att komma in, sökte förra året och hamnade som ca 100:e reserv på alla ställen i Sverige. Till våren har jag dock hört att det är lättare att komma in eftersom färre söker och enligt tidningen och antagningsstatistiken för våren 2011 var den lägsta intagningspoängen 22.10 i Lund. Dum som jag är sökte jag inte till våren 2011. Kanske hade jag haft en chans att komma in men i höstas var jag inte säker på att jag ville bli läkare. Idag vill jag inget hellre och vill därför göra allt för att komma in!

Jag har därmed börjat fundera på att höja mitt fysikbetyg till hösten eftersom det förmodligen är för sent att göra det nu. Vem ska jag vända mig till om jag vill göra detta? Om jag pluggar upp mitt betyg till hösten, kommer det hinna registreras och kursen avslutas innan antagningen till våren 2012? Och slutligen, blir chansen att jag kommer in mindre om jag söker in med ett kompletterat betyg till våren 2012? Man kan ju konkurrera inom BI och BII har jag läst. Om jag låter bli och har kvar mina 22.2 kanske jag har större chans att komma in till våren (om lägsta är under mitt snitt, fast det vet man ju aldrig) än om jag kompletterar mitt betyg och hamnar i en annan kvot, då med 22.5 (om jag lyckas plugga upp Fysik B-betyget till ett MVG). Jag har gjort högskoleprovet och ska göra det till hösten igen.

Ett väldigt lång och komplicerat mail blev det men jag hoppas att någon förstår det och kan svara på mina frågar. Tack på förhand!

Anna 2011-04-09 19:12

Kommentarer:

Boris 2011-04-12

Hej Anna!

Det beror på om du klarar av att studera självständigt eller inte.

Generellt är komvux definitivt ett bättre val under våren än under hösten och då i alla lägen bättre än prövningen. Det är inte obligatoriskt att vara på lektonerna på komvux (förutom om du vill ha studiebidrag och när det är prov och laborationer) men du har i alla fall möjligheten, något som ofta saknas när det gäller prövningar.

För att ansöka om prövning sök på "prövningsenheten" samt din kommun.

För att söka till komvux sök på "komvux" alt. "vuxenutbildningen" samt din kommun.

De respektive instanserna har oftast studievägledare med utökade kunskaper inom just deras område och är ett bättre val att tala med än andra.

Var MYCKET noga med att tidigt göra en studieplanering med din lärare om du vill få användning av ditt höstbetyg till våren på komvux. Du måste få ut betyget ungefär en månad innan alla andra då skolorna är otroligt sega på att registrera betygen, bland annat för att de går igenom flera instanser och hamnar på flera högar. Det blir inte lätt att slutföra ett ämne med flera prov och laborationer tidigare än alla andra och det under den korta terminen. 

Det som kan vara skönt med prövningen är att det är bara ett prov och i vissa fall (troligtvis ej ditt då du redan har ett betyg) en laboration. På komvux blir det ju många fler.

Dock är det också mer troligt att läraren på komvux som du ändå hinner bygga upp en relation med hellre friar än fäller i ljus av omständigheterna och din önskan att bli läkare  än den på prövningsenheten som bara går igenom ditt prov opersonligt och metodiskt. 

Lycka till!

Mvh Boris. 

Boris 2011-04-12

Juste.

Prövningarna kostar oftast 500kr och det finns datum under hela terminen som du kan göra dem på. Kurslitteratur får du stå för själv. 

Angående urvalsgrupperna så är det svårt att gissa. Titta på statistiken här: 

http://www.vhs.se/Global/Statistik/HT2010/HT2010_antagna_urval1_program.pdf

Jämför Urval 1 och Urval 2 samt Urvalsgrupp 1 resp. 2. Ibland kan det till och med vara tvärtom. Tar du Högskoleprovet dessutom och får något resultat över 1.0 så är du inne garanterat med 22.5 medan du inte är inne garanterat med 22.2. Är det så att betygen i någon större mån verkligen är förtjänta genom goda kunskaper och plugg så kommer du inte att ha några problem med att få över 1.0 på Högskoleprovet och då garanterat komma in även i Urvalsgrupp 2. 

HP kostar 350 kr att göra och kan ansökas till på studera.nu

Patrik 2011-06-13

Hej Anna! Läkarutbildningen i Lund är riktigt bra och jag tror att du nästan säkert kommer att komma in med ditt betyg under vårterminen. Hur mycket fick du på högskoleprovet?

Skriv kommentar:

Taggar: medicin och vård