Förberedande inför Beckmans?

Förrutom nivån på arbetsproverna, hur stor betydelse har förberedande utbildningar vid antagningen till Beckmans? Är det meriterande att ha gått ""rätt"" förberedande utbildning? T ex Folkhögskola, Tillskärarakademin, 1-2 åriga designprogram man gått utomlands? Eller är det enbart talang och kreativitet som räknas?
Tack
Anonym 2007-05-05 00:22

Kommentarer:

Anonym 2007-05-06
Jag tror inte att det direkt är meriterande att ha gått någon förberedande utbildning, men det kan mycket väl visa sig på något sätt i de arbetsprover man gör. Det är talang och kreaktivitet som räknas, men förberedande utbildning kan betyda något indirekt. Att ha förberedande utbildning i bagaget kan kanske göra en lite vanare som gör att man arbetar bättre med det man ska bli bedömd på, och söka in på, eller något sånt.

T ex: I informationsmaterial för konsthögskolan i Gbg (för de utbildningar som ges där) har jag sett att det står att alla antagna hade förberedande utbildning på 1-2 år. Det står inget sånt som krav, men med fakta om att de antagna har förberedande utbildning i bagaget väcker tanken om att det är av stor betydelse för arbetsprovernas nivå.
Anonym 2007-05-24
Efter vad jag kan förstå, så ställer inte Beckmans någfra formella krav på förutbildning. Det finns
annars Designskolor, somm har krav på viss  viss sömnads- och konstutbildning i botten innan eleven söker.

Beckmans har emellertid en kvällsskola, som man kan söka til, vilken delvis fungerar som en förberedande skola

Det är nog svårt att söka Beckmans och komma in utan kunskaper i kroki eller förmåga att göra en modeteckning och mönsterkomposition.Inom de här delarna gör man ju arbetsprover.

I praktiken tror jag det är mycket svårt att komma in utan någon grundläggande konstutbildning i botten.

Beckmans ställer i9nte krav på det, men grundläggande kunskaper i sömnad och mönsterkonstruktion, är väl inte dumt, för det kan hända att man själv måste kunna sätta ihop plaggen
eller åtminstone veta hur man gör eller att plaggen verkligen går att tillverka.Så har man även, förutom en grundläggande konstutbildning i botten även sömnad och mönsterkonstruktion från tillskärarakademin, så är det ett plus.

Stella MacCartney kunde ingenting om skrädderi när hon kom in på sin designutbildning i London. Hon gick under utbildningstiden hos en skräddare och lärde sig sömnadsjobbet vid sidan om.
Ricky 2007-07-07
Hej hej, jag tror förberedande utbildning är en förutsättning (med andra ord ett informellt krav) för att komma in på Beckmans.
Dels för ens egen utveckling och dels för att man måste någonstans ha en övertygelse om att det här är vad man vill göra och inte bara får ett infall. Förberedande utbildning och/ELLER erfarenhet är därmed såklart meriterande och mer eller mindre nöldvändigt.

Stella McCartney är hur som helst INTE ett bra exempel att jämföra sig med. Hon föddes som ett starkt varumärke, och med ett enorm ekonomiskt arv. Ni däremot, klarar lätt att komma in utan det. Kör hårt!

Skriv kommentar: