Vägar till läkarstudier för mig

Jädra svår fråga, men jag undrar vilka alternativ jag har att välja på för att studera till läkare.

Jag har ett utökat samhällsprogram i ryggen med medelmåttiga betyg (utökat med matematik C och D, Naturkunskap B), samt resultatet 1,5 på senaste högskoleprovet. Jag är född på första halvan av 80-talet.

Jag undrar helt enkelt vilken väg som vore bäst att gå, vilka (realistiska) alternativ som finns för mig att studera till läkare.

Med hopp om svar från någon!

Robert 2011-06-22 14:25

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-06-27

Hej

Först måste du läsa in behörigheten som i Sverige är Ma D, Fy+Ke+Bi B. Därefter finns två alternativ; skriva högskoleprovet och/eller läsa upp betygen. Karolinska har alternativ urval, sk PIL, där man bl a kan komma in via intervju. Men för att komma med så bör du ha ett bra högskoleprovsresultat eftersom man gör första urvalet efter högskoleprov. Men det kräver inte 2,0.

Andra alternativ är att söka utbildning utomlands t ex Estland, Tjeckien, Rumänien där det finns engelskspråkiga utbildning. Men till skillnad från Sverige måste du själv bekosta utbildningen som burkar kosta ca 500.000:-.

Där tar man ofta in på andra meriter än betyg som t ex kunskapsprover. Du kan också söka till Storbritannien där man också väger in andra meriter såsom personligt brev och referenser. Du kan läsa mer om läkarutbildningar i andra länder på AllaStudier.se under utbildningar utomlands.

Hälsningar Chris Wigh

Skriv kommentar:

Taggar: naturvetenskap