måste veta!!

hej,jag undrar om man får 2.0 på hp hur bra betyg behöver man då ha från gymnasiet för att komma in på läkar eller juristlinjen. För jag är rädd att mina betyg inte kommer att räcka så hur bra tror ni att man måste få på hp och går det att komma in på en utbildning baserat på resultat från högskoleprovet???
Anonym 2007-05-09 00:22

Kommentarer:

Anonym 2007-05-09
Hej
Om du ska söka på enbart betyg och/eller högskoleprovet måste du ha 20,0 eller 2,0 på HP. Men du kan söka på universitet som har alternativt urval. Där brukar första urvalet ske på högskoleprovsresultatet för att komma vidare till intervju.
Skolor som har alternativt urval är Karolinska och Umeå universitet. Där har det de senaste åren räckt med 1,7-1,8 på HP.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?
d=12454&a=26456&l=sv

--------------------------------------------------------------------------------
Anonym 2007-05-09
Platserna brukar vara fördelade på urvalskategorier. T ex: 60/40 (Betyg 60%, hp 40%)

För att ha bäst chans, bör man ha något att söka med i båda kategorier (urvalstyp). Bäst är att ha 20,0 i betyg och 2,0 på hp.

""Har du 2,0 på hp, så ligger du högt i det urvalet, men om det är många, många med 2,0 (tror det är det) så kan din chans att komma in ändå vara låg. Även om dum har lågt """"värde"""" i dina betyg så kan man komma in med högt hp. Men det är många med högt i både betyg och hp som gör det hela svårare att svara på, om chansen att komma in.""

Det kanske skulle löna sig att testa alternativt urval, intervju och test beserat finns...

Skriv kommentar: